Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Alvik
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm,
Sundbyberg,
Huddinge,
Botkyrka,
Sollentuna eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du fattar självständigt beslut om sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Du ska även förklara sjukförsäkringen och beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om och marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.
I rollen som försäkringsutredare har du kontakt med personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, främst via telefon och brev. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i mötena tillsammans med den sjukskrivne och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och läkare. Periodvis håller arbetet ett högt tempo, vilket innebär att du behöver trivas med att hantera många arbetsuppgifter samtidigt och ha förmåga att prioritera.
Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som:
• Har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• Är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• Har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• Agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• Har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt vid höga arbetsvolymer
• Kan förstå och analysera komplexa frågor
• Kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• Är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet
Det är meriterande om du:
• Har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• Har viss erfarenhet av att utreda och fatta beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2021-04-16Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde 1 september eller 1 oktober 2021. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kommer arbetspsykologiska tester användas som en del i urvalsarbetet.
KontaktChef: Melisa Bratanovic, 010-111 33 75 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Svanedal, 010-111 37 53 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Jesper Brandt, 010-116 22 12. Saco-S: Stefan Janols, 010-111 52 04. Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast 2 maj 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-05-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 5695900
Observera att sista ansökningsdag har passerat.