Försäkringsutredare för Tillfällig föräldrapenning

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Referens: 016425-2012

Försäkringskassan söker

Ett antal Försäkringsutredare med inriktning tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjuka och avlidna barn

Placering Nationellt Försäkringscenter Stockholm Klara

Arbetsuppgifter och ansvar

Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga och utreda rätten till ersättning i enlighet med gällande regler och processer. Du kontrollerar, rimlighetsbedömer och kompletterar uppgifter. Därefter fattar du beslut om ersättning samt verkställer beslutet. Inom tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjuka barn görs en medicinsk bedömning med stöd av försäkringsmedicinsk rådgivare och förmånen ska även samordnas mot rätten till vårdbidrag.

I ditt arbete har du mycket kontakt med kunderna och andra aktörer per telefon och skriftligen. Du kommer själv att ta initiativ till att ge den information som behövs i det enskilda fallet. I arbetet ingår att dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden.

Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. I samråd med din närmaste chef ansvarar du också för att göra nödvändiga prioriteringar i ditt arbete för att nå verksamhetens fastställda mål. I arbetsuppgifterna ingår också viss handläggning av tillfällig föräldrapenning.

Publiceringsdatum
2012-03-09

Kvalifikationer
Vi söker dig som

• har akademisk utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som i detta fall bedöms likvärdiga
• har en empatisk förmåga
• är lyhörd och har mycket god förmåga att möta människor i kris
• har förmåga att fatta svåra beslut
• har ett gott omdöme
• har god samarbetsförmåga och kan skapa förtroendefulla kontakter med kunder och andra aktörer
• uttrycker dig väl i tal och skrift 

Det är meriterande om du har

• kunskap inom socialförsäkringen
• erfarenhet av administration, kundkontakter och utredningsarbete

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Anställningarna är tillsvidare och tidsbegränsade med tillträde enligt överenskommelse. Placering är idag på NFC Sollentuna. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta administrativ assistent Ingrid Ridborn tfn 010-116 44 18. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Eva Roman Giby tfn 010-116 91 19. Fackliga kontaktpersoner är ST, Yvonne Björkquist tfn 010-116 38 13, SACO, Johan Enbom tfn 010-112 63 58 eller SEKO, Ebrima Dibba tfn 010-116 91 01.

Så ansöker du
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 016425-2012 senast den 25 mars 2012. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Personalenheten

Jobbnummer
1182656

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: