Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Jönköping

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Jönköping, Nässjö, Eksjö, Tranås, Haninge eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Vår arbetsplats kännetecknas av samarbete, hjälpsamhet och en god arbetsmiljö. Vi har hög kompetens med en prestigelös och tillitsfull kultur. Som medarbetare hos oss kan det finnas möjlighet att till viss del kombinera arbetet på kontoret med flextid och distansarbete.

Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Inom föräldraförsäkringen handlägger du tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.

Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden.

Det är meriterande om du har

• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• känner trygghet i att kommunicera på såväl svenska som engelska
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer
• har erfarenhet av att ge besked till kund utifrån riktlinjer eller aktuell lagstiftning
• har lätt för att förstå, komma ihåg och tolka siffror och trivs med att beräkna och sammanställa enligt fastställda mallar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2024-03-07

Övrig information
Ett antal tjänster, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. De kandidater som blir aktuella för intervju kommer att bjudas in till ett rekryteringsseminarium. Intervjuer planeras att hållas under perioden 8 april - 19 april.

Kontakt
Chef: Evelina Aamillom, tel.nr 010-1140337 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Moa Brink, moa.brink@forsakringskassan.se, tel.nr 010-1140894 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Emil Kyndel, tel.nr 010-1115038, Saco-S: Daria Memetovic, tel.nr 010-1184078, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 21 mars 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
8523432

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: