Försäkringshandläggare

Försäkringskassan / Kontorsjobb / Skellefteå
2015-09-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare" (publicerad 2016-08-01) ⬅️


Visa alla kontorsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skellefteå, Piteå, Luleå, Umeå, Lycksele eller i hela Sverige

Vi söker Försäkringshandläggare till föräldraförsäkringens kontrollverksamhet och bostadsbidrag, med placering i Skellefteå

Avdelningen för barn och familj, Skellefteå

BFK Skellefteå handlägger förmånerna Bostadsbidrag och Föräldraförsäkring och ingår i Avdelningen barn och familj. BFK Skellefteå har verksamhet i Skellefteå och Luleå där vi dagligen jobbar för ett samhälle där människor känner trygghet när livet tar en ny vändning.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Arbetet som försäkringshandläggare innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. 

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning föräldraförsäkringens kontrollverksamhet samt inom bostadsbidrag. 

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du föräldrar och blivande föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Många kunder ansöker om föräldrapenning/tillfällig föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Kontrollverksamheten inom tillfällig föräldrapenning innebär att du via riktade och slumpmässiga urval gör kontroller i pågående eller avslutade ersättningsärenden. 

När du arbetar med bostadsbidrag möter du kunder som behöver hjälp med sin boendekostnad. Det finns olika bidrag beroende på situation. De kunder du möter kan ha både medicinska och ekonomiska svårigheter. De beslut du fattar är preliminära, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som kunden har fått bidrag. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder kunden. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker. 

På BFK Skellefteå arbetar vi teambaserat och med ständiga förbättringar där du förväntas vara delaktig och bidra till teamets utveckling och måluppfyllelse. Som försäkringshandläggare är du därför en mycket viktig del i det här arbetet. 

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har mycket god datorvana
• kan utrycka sig skriftligt och muntligt i engelska
• har vana vid kundkontakter via telefon

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Publiceringsdatum
2015-09-29

Övrig information
Rekryteringen avser en tillsvidare tjänst, heltid inom bostadsbidrag samt 6 stycken tidsbegränsade tjänster, heltid med inriktning mot föräldraförsäkringens kontrollverksamhet samt bostadsbidrag med tillträde enligt överenskommelse och som längst till sista augusti 2016 för de tidsbegränsade tjänsterna. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer rekryteringsseminarium att användas som en del i urvalsarbetet. 

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chefer: Maria Lundmark 010-118 74 77 (för frågor om kontrollverksamheten) och Karin Fröhlén 010-113 50 26 (för frågor om bostadsbidrag). HR-specialist Ola Bergström, 010-116 28 97. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Lena Albertsson, 010-118 74 73 (kontrollverksamheten), Ann-Sofie Lundström 010-118 75 02 (bostadsbidrag) Saco-S: Maria Lindgren, 010-113 43 67. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast 11 oktober 2015 märkt med diarienummer 047026-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-10-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2454273

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: