Förhandlare till Statsledningskontorets HR-avdelning
Umeå kommun / Juristjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Umeå kommun i Umeå,
Vindeln eller i
hela Sverige Mer än 13 000 anställda och ca 450 yrkesroller, vilken härligt utmanande bredd i en växande kommun.
Och fler blir vi, en av våra förhandlare ska vara föräldraledig och vi söker därför en vikarierande Förhandlare. Är du intresserad av att hitta stabila och attraktiva arbetsrättsliga lösningar i en stor och komplex verksamhet? Har du dessutom fallenhet för att skapa respektfulla och välfungerande samverkansrelationer med stabil förankring i roller och ansvar, då ska du söka denna tjänst.
Stadsledningskontorets HR-avdelning (SLK HR) är kommunens strategiska och operativa funktion som ansvarar för övergripande arbetsgivarfrågor och för att personalpolitiken är känd och enhetligt tillämpad. Vi leder, samordnar och följer upp arbetet med kompetensförsörjning, ledarutveckling, arbetsmiljö, hälsa, arbetsrätt och lönebildning samt lön- och pensionsadministration. Totalt är vi 90 medarbetare som ger stöd till den politiska ledningen och verksamheterna. Vi arbetar nära verksamheterna och samverkar med de fackliga organisationerna.
Teamet Förhandling och arbetsrätt vid SLK HR svarar för kommunens övergripande partsarbete. I det ingår att genomföra intresse- och tvisteförhandlingar. Vi driver utvecklingsprocesser på en strategisk nivå och bistår i arbetsrätt, samverkan och lönebildning.
I uppdraget ingår även att ge kvalificerad rådgivning inom arbetsrätt och avtalsfrågor. På uppdrag av kommunstyrelse och personalnämnd genomförs olika utredningar och enheten är aktiv i utvecklingen av arbetsformer tillsammans med förvaltningarnas HR-funktioner och andra kommuner.
Om dig
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning som personalvetare eller likvärdigt område
• intresse för avtals och arbetsrättsfrågor
• erfarenhet av självständigt personalarbete
• erfarenhet av partsarbete och förhandlingar
• erfarenhet att utreda, analysera och komma med förslag i komplexa frågor
• förmåga att kommunicera muntligt och pedagogisk fallenhet
Det är meriterande om du har kunskap om de centrala kollektivavtal som reglerar arbetet inom kommuner.
Som person har du ett konsultativt förhållningssätt som bygger på viljan att ha god dialog. Du är lyhörd, vill jobba i team, har god initiativ- och samarbetsförmåga samt är lösningsfokuserad. Du skapar goda relationer och kan bidra till att kommunen är ett föredöme som arbetsgivare.
Vi vill att du bifogar personligt brev och cv.
Följ oss gärna på Instagram @teamumeakommun!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner
https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.htmlSäljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-02-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/5".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Umeå kommun (org.nr 212000-2627)
Arbetsplats Stöd, Personal, Förhandling och arbetsrätt
Kontakt Karin Ahnqvist, HR-direktör
090-161171 Jobbnummer 7353914
Observera att sista ansökningsdag har passerat.