Familjehemssekreterare till Familjehemscentrum

Borås kommun / Socialsekreterarjobb / Borås
2024-04-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare till Familjehemscentrum" (publicerad 2024-09-25) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Familjehemscentrum söker nu nya kollegor att välkomna till vårt team, två tillsvidareanställningar samt ett vikariat för en föräldraledighet. Som familjehemssekreterare är du en viktig del av Borås Stads satsning på familjehemsplacerade barn. Vi arbetar helhjärtat för att erbjuda trygghet och stabilitet för våra barn och familjer. Som familjehemssekreterare kan just du göra skillnad och ge bra förutsättningar för de barn som behöver stöd och hjälp.

Du kommer att ingå i en stabil arbetsgrupp där erfarenhet finns och ny energi välkomnas. Vi värnar om ömsesidigt stöd och utvecklar kontinuerligt våra arbetssätt genom kvalitetssäkring, utbildning och utveckling. Vi arbetar aktivt för att öka antalet egna familjehem och har en tydlig arbetsplan för fokus- och utvecklingsfrågor. Familjehemscentrum består av 9 barnsekreterare, 14 familjehemssekreterare, 1 pedagog, 2 metodhandledare och 2 enhetschefer. Vi är en arbetsgrupp som har roligt tillsammans och stöttar varandra. Borås Stad är också deltagare i Yrkesresan vilket ger dig introduktionsutbildning och vidareutbildning. Handledning sker regelbundet med extern handledare. Vi håller även på att implementera Signs of Safety under 2024.

Familjehemssekreterare till Familjehemscentrum

Publiceringsdatum
2024-04-29

Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterarna är uppdelade i två team, team 1 jobbar med rekrytering, utredning och matchning och team 2 jobbar med råd och stöd. Till team 1 söker vi två nya kollegor och till team 2 söker vi en ny kollega.
Team 1 - Rekrytera, utreda och matcha
Som familjehemssekreterare i team 1 arbetar du med att rekrytera nya uppdragstagare, utreda familjer och matcha ihop rätt familj till barnet. Du samarbetar nära dina kollegor, under utredningarna jobbar ni tillsammans två och två. Du kommer att träffa många nya människor, utreda och göra bedömningar gällande familjers möjlighet att vara uppdragstagare. Som person är du nyfiken, bra på att samarbeta, analytisk och duktig på att kommunicera. Du behöver också känna dig säker på dokumentation.
Team 2 -Råd och Stöd
Som familjehemssekreterare i team 2 är en viktig del i ditt arbete att fungera som råd och stöd till de som har uppdrag så som familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Målet är att säkerställa att de placerade barnen har goda förutsättningar för utveckling, omsorg och trygghet samt minska risken för sammanbrott. I råd och stöd får du ansvar för vissa familjer där det blir viktigt att bygga en relation för att sedan kunna stötta hela familjen. Vi jobbar för att familjerna ska få individuellt anpassat stöd vilket betyder att vi har familjer som behöver ha tätare kontakt och stöd. I Team 2 hjälper vi varandra och tar tillvara på varandras kompetens, vi har även ett nära samarbete med barnsekreterarna som är den som har ansvar för att följa upp barnet. Du behöver vara trygg i dig själv, vara bra på att bygga förtroendefulla relationer samt vara bekväm i att stötta människor i kris. Du behöver också vara tydlig i din kommunikation och ha barnets bästa i fokus. Du har erfarenhet och kunskap kring barns utveckling och ett intresse av att handleda människor i förändring.

Övrig information

Kvalifikationer
För att bli vår nästa kollega behöver du ha en socionomexamen eller annan akademisk examen som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av socialarbete inom barn och familj samt är duktig på dokumentation. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande. Som person är du flexibel och välkomnar förändringar med en positiv inställning. Du trivs med struktur och har förmågan att arbeta metodiskt och organiserat, samtidigt som du effektivt prioriterar dina arbetsuppgifter. Ditt samarbete i team är både produktivt och bidrar till en positiv arbetsmiljö. Att skapa och underhålla långsiktiga relationer är en naturlig del av din personlighet. Kvalitet och goda resultat är viktigt för dig och du är medveten om vikten av noggrann dokumentation. B-körkort är ett krav.
I tjänsten ingår att vid vissa tillfällen vara med på events, ibland på kvällstid och vid några tillfällen per år även på helger. Vi har familjehem runt om i Sverige, vilket gör att man med framförhållning behöver kunna arbeta sena kvällar och ibland sova borta. Då vi erbjuder våra familjehem och kontaktfamiljer stöd på kvällar och helger per telefon ingår också att ha beredskap dessa tider enligt ett rullande schema.
Intervjuer kommer att ske löpande så vänta inte med din ansökan!

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Ersättning
Månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "26:2024:018".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Borås Stad

Kontakt
Rekryterande chef
Jessica Viltok
033 358168

Jobbnummer
8645401

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: