Familjehemssekreterare till Barn och familjeteamet

Ängelholms kommun, Utredningsenheten / Socialsekreterarjobb / Ängelholm
2025-05-09


Visa alla socialsekreterarjobb i Ängelholm, Åstorp, Bjuv, Bräcke, Båstad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ängelholms kommun, Utredningsenheten i Ängelholm

Ängelholm gör det omöjliga möjligt - det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.

Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa?

Individ- och familjeomsorgens utredningsenhet leds av en enhetschef och två teamchefer. Här arbetar mottagningssocialsekreterare, utredare, barnsekreterare, familjehemssekreterare och socialsekreterare inom vuxengruppen. Vi erbjuder extern handledning och ett nära ledarskap. Välkommen till att söka till ett gott gäng med mycket erfarenhet och med en god sammanhållning.

Barn och familjeteamet söker en ny kollega.

Publiceringsdatum
2025-05-09

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en engagerad och driven familjehemssekreterare som vill vara med oss och bibehålla den goda kvalitén i det viktiga arbetet inom familjehemsvården i vår kommun.

Du kommer att vara en del av ett team som i dag består fyra familjehemssekreterare och sju barnsekreterare Om du jobbar hos oss kommer du att ingå i en grupp som är ett glatt gäng som också är kunniga och nytänkande. Gruppen är lösningsfokuserad och tar hand om
varandra och de uppdragstagare vi jobbar med. Vi sitter i samma byggnad som vår mottagning, våra barn och ungdomsutredare, teamchefer och enhetschef. Vilket innebär en närhet till arbetsledning och kollegor.

I rollen som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, matcha samt kontinuerligt stödja och handleda
familjehem och jourhem. Kontaktpersoner och kontaktfamiljer utreds också av oss. I arbetet med familjehemmen ska du samarbeta med barnets socialsekreterare och andra aktörer runt barnet.

Vi strävar efter att tillsammans arbeta utifrån barnets bästa och arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem.

Du ska ha en god språklig och analytisk förmåga. Du kommer att
hantera avtal och aktuella ersättningar till familjerna.
Våra familjehem är utspridda vilket innebär resor i tjänsten. Många familjehem har husdjur så det är bra att vara förberedd på det då hembesök ingår i arbetet.
Arbetsuppgifterna är ibland av akut karaktär så du behöver vara flexibel, kreativ och gilla att lösa problem. Arbete utanför kontorstid kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom. Du har erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsvård.
Som person är du nyfiken, lyhörd, modig och har lätt för att skapa ett gott samarbetsklimat och är relationsskapande. Du har mycket god kunskap om barns utveckling och har kraft och mod att prata om jobbiga situationer och hantera
långvariga relationer.
Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har även förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Som familjehemssekreterare samarbetar du med många aktörer vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra.
Detta kräver att du har en reflekterande förmåga både vad gäller ditt eget förhållningssätt och kring barnen/familjerna.

Vi söker dig som:
• har socionomexamen
• är väl förtrogen med Socialtjänstlagen
• har förmåga att arbeta självständigt och flexibelt med god en förmåga till samarbete
• har förmåga till nytänkande i utvecklingsarbete. Du har ett reflekterande och analyserande förhållningssätt samt helhetsperspektiv
• har förmåga att skapa delaktighet för barnet/den unge samt dess familj
• kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av att dokumentera i Life Care och/eller Procapita
• har relevant påbyggnadsutbildning i utredningsmetoden Kälvesten
• är utbildningsledare i Ett hem att växa i
• har familjehemshandledarutbildning

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

Innehar B-körkort krävs och kör bil.

ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-06-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1362605".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ängelholms kommun (org.nr 212000-0977)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Ängelholms kommun, Utredningsenheten

Kontakt
Teamchef
Susanne Danielsson
susanne.danielsson@engelholm.se
0431-46 95 94

Jobbnummer
9330253

Prenumerera på jobb från Ängelholms kommun, Utredningsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ängelholms kommun, Utredningsenheten: