Familjehemssekreterare

Burlövs kommun, Individ- och familjeomsorg / Socialsekreterarjobb / Burlöv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Burlöv, Lomma, Malmö, Staffanstorp, Lund eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Burlövs kommun, Individ- och familjeomsorg i Burlöv

Burlövs kommun - den kreativa mötesplatsen för boende, näringsliv, utveckling och kultur.
Här skapar vi värde för våra medborgare i en kommun i tillväxt.

Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?

Burlövs geografiska placering ger utmärkta pendlingsmöjligheter med cykel, tåg och buss. Barn- och familjeenheten tillhör Individ och familjeomsorgen i Burlövs Socialförvaltning och vi sitter i Medborgarhuset.

Barn och familjeenheten består av utredningsgrupp, familjehemsgrupp, öppenvård samt familjerätt. I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av en 1:e socialsekreterare som även driver metodutveckling tillsammans med dina kollegor.


Publiceringsdatum
2020-05-29

Arbetsuppgifter
Då nuvarande familjehemssekreterare går vidare till annat uppdrag inom IFO söker vi nu dennes efterträdare.

Arbetsgruppen inom familjehemsvården består av 2 familjehemssekreterare och 2 barnsekreterare som i team ansvarar för placerade barn och ungdomar.

Familjehemssekreterarens arbetsuppgift är att rekrytera, utreda samt handleda trygga och kompetenta jourhem, familjehem och kontaktfamiljer. Du arbetar i team med de placerade barnens socialsekreterare och har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha barn och familjehem. Du följer utveckling i familjehemmet genom att ha kontinuerlig kontakt med familjehemsföräldrarna, vilket innebär resor i tjänsten. Vi arbetar med Det tredelade föräldraskapet där samverkan mellan familjehemmet, ursprungsfamiljen, barnet och socialtjänsten är av avgörande betydelse. Uppföljningar i familjehemmet görs tillsammans med ansvarig barnsekreterare. Vi utgår främst från Nya Kälvestenmetoden när vi rekryterar jour- och familjehem.

Arbetet som familjehemssekreterare innebär att du planerar, utför, dokumenterar och administrerar dina uppdragstagare både självständigt och tillsammans med din närmsta kollega. Du ansvarar också för ekonomiska avtal och ersättningar i jourhem, familjehem och kontaktfamiljer. Du handleder och stöttar uppdragstagarna i att göra ett gott arbete som innebär ett välmående och en god utveckling hos de placerade barnen. Du vet vad det innebär att utgå från gällande lagrum och principer som behöver användas för att kunna tillgodose barnets behov av kontakt med sitt familjenätverk och de biologiska föräldrarna.


Kvalifikationer
Du har socionomexamen och minst tre års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomsvård.

Du har god kännedom om gällande lagar och riktlinjer och bred och mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Det är meritande om du har erfarenhet av arbetsuppgifterna för den aktuella tjänsten. Meritande är även kunskaper inom utredningsarbete enligt BBIC, utbildning i Nya och/eller Gamla Kälvestenmetoden.

Du som söker är flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda relationer. Du är van att arbeta självständigt, har drivkraft samt ett strukturerat arbetssätt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för dina kollegors åsikter. Förmågan att uttrycka sig i tal och skrift är av stor vikt då en stor del av arbetet består av dokumentations- och utredningsarbete. För dig är det angeläget att utvecklas inom yrket, både som individ och i gruppkonstellation.

Intervjuer kommer att ske löpande.

ÖVRIGT
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.

Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-06-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Burlövs kommun, Individ- och familjeomsorg

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A958256".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Burlövs kommun (org.nr 212000-1025)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Burlövs kommun, Individ- och familjeomsorg

Jobbnummer
5244676

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Burlövs kommun, Individ- och familjeomsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Burlövs kommun, Individ- och familjeomsorg: