Familjehemssekreterare
Munkedals Kommun / Administratörsjobb / Munkedal
2016-12-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2020-01-24) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Munkedal,
Uddevalla,
Färgelanda,
Lysekil,
Sotenäs eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Munkedals Kommun i Munkedal,
Lysekil eller i
hela Sverige Munkedals kommun ligger i Västra Götalands län ca 11 mil norr om Göteborg och ca 20 mil söder om Oslo. Kommunen finns i en naturskön trakt med såväl fjällnatur som möjligheter till salta bad och fiske. Munkedals kommun har ca 10 200 invånare.
Munkedals kommun ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet.
TILL BEMANNINGS- OCH REKRYTERINGSFÖRETAG OCH TILL DIG SOM ÄR FÖRSÄLJARE:
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Familjehemssekreterare
Vill du bli en del av vårt team som arbetar med barn och unga och deras familjer i Munkedals Kommun? Munkedals Kommun strävar efter en god arbetsmiljö inom socialtjänsten med rimlig nivå på ärendemängd, utbildning genom kompetenssatsning, extern handledning, nära systemstöd och friskvårdstid.
Det finns ett gott samarbete mellan grupperna där vi alla är delaktiga till att bilda en gemenskap där det är högt till tak och nära till skratt. Att arbeta i Munkedals Kommun är som att befinna sig i navet av Bohuslän där vi finns vid sidan av E6 så det är lätt att pendla hit med både bil, tåg och buss.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare kommer du ingå i ett team med en 1:e socialsekreterare. Din huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att söka, utreda och följa upp familjehem, du kommer också att handleda familjehemmen både i grupp och individuellt tillsammans med dina kollegor med nära stöd av 1:e socialsekreterare. Du skall stötta familjehemmen så att de placerade barnen får den vård de skall ha och i samarbete med barnets socialsekreterare.
Vårt arbete med familjehemmen syftar till förändring för barnet/den unge genom vård till en god hälsa och att kunna utvecklas väl. Stor vikt läggs på barnets behov i samarbete med vårdnadshavare och familjehem.
Inom den egna organisationen tar vi tillvara medarbetarnas varierande kompetenser. Vi har ett nära samarbete inom hela enheten där socialsekreterare, familjebehandlare, familjecentral, ungdomsmottagning och beroendemottagning representeras. Avdelningen har ett gott stöd av administrativ personal samt systemsupport. Vi stöttar varandra och hjälps åt mellan grupperna.
Myndighetsutövningen inom Individ och Familjeomsorgen består av fem grupper som leds av var sin 1:e socialsekreterare som ger metodstöd. Barn och unga gruppen består av fem socialsekreterare i gruppen ensamkommande barn, fyra socialsekreterare i utredargruppen samt en socialsekreterare för familjerätt, två barnhandläggare och tre familjehemssekreterare i familjehemsgruppen. Vuxengruppen består av tre socialsekreterare som arbetar med försörjningsstöd och två socialsekreterare med missbruk/beroende. Samtliga socialsekreterare har regelbunden extern processhandledning. Vi har inom Individ och Familjeomsorgen en egen öppenvårdsverksamhet för insatser riktade mot barn och unga samt deras föräldrar med fyra familjebehandlare varav en metodhandleder och fördelar arbetet.
Just nu står vi i ett spännande arbete med att rekrytera nya medarbetare till familjehemsgruppen då nuvarande socialsekreterare valt att söka nya utmaningar i annan kommun.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och har minst ett års erfarenhet av psykosocialt arbete. Du skall vara väl förtrogen med gällande lagstiftning. Erfarenhet som socialsekreterare inom familjehem och barn- och unga är meriterande liksom annan lämplig vidareutbildning inom området. Det är en stor merit om du har utbildning inom Nya Kälvestensmetoden.
Du skall ha intresse för utvecklingsarbete, du skall se möjligheter och är öppen för nya idéer och tankar. Vi lägger också stor vikt vid samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt, flexibilitet och personlig lämplighet i övrigt. Du ska också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet ställer krav på att du är strukturerad, trygg, har ett gott bemötande och är bra på att kommunicera.
Då vi arbetar i en kommun med glesbygdskaraktär är körkort B ett krav. Vi dokumenterar i datasystemet Magna Cura.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
Publiceringsdatum2016-12-02ErsättningMånadslön
Enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-12-19
Ange följande referens när du ansöker: IF CE 161202
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktEnhetschef Clarie Engström 0524-18149
FöretagMunkedals kommun
AdressMunkedals kommun
Centrumtorget 5
45580 MUNKEDAL
KontorsadressCentrumtorget 5
Jobbnummer 3191680
Observera att sista ansökningsdag har passerat.