Familjehemssekreterare

Värnamo Kommun / Socialsekreterarjobb / Värnamo
2024-04-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2024-05-27) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Värnamo, Hylte, Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Värnamo Kommun i Värnamo, Jönköping, Simrishamn, Ludvika eller i hela Sverige

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.

Publiceringsdatum
2024-04-09

Beskrivning
Medborgarförvaltningen i Värnamo består av 8 sektioner, där familjehem ingår i sektionen familjerätt och familjehem.

Sektionen leds av en enhetschef och består av 17 medarbetare, fördelade på familjehemsgruppen och familjerätten GGVV (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo). I familjehemsgruppen arbetar det 8 socialsekreterare fördelat mellan 4 barnuppföljare och 4 familjehemssekreterare. Familjehemsgruppen leds av en gruppledare.



Dina arbetsuppgifter
Till familjehemsgruppen söker vi nu en ny familjehemssekreterare. Familjehemssekreterarna ansvarar för att utreda familjehem, rekrytera och utreda kontaktperson och kontaktfamiljer, matcha uppdragstagare och handleda familjehemmen. Du ansvarar också för de ekonomiska frågorna för familjehemmet. Arbetet som familjehemssekreterare innebär att ha regelbunden kontakt med de familjehem du ansvarar för. Genom besök, digitala möten och telefonsamtal arbetar du med att ge dem handledning och stöd så de kan klara sitt uppdrag och ge barnet det bästa under placeringen. Du arbetar tillsammans med barnuppföljaren där ni gemensamt planerar för vad som behöver hända. Vi utreder familjehem enligt "En varaktig relation", vilket du kommer få utbildning i. Du behöver vara flexibel gällande arbetstider då arbetet innebär en del resor.

I arbetsgruppen ingår också barnuppföljare som ansvarar för uppföljningsarbetet med de placerade barnen och kontakten med deras föräldrar och nätverket.

Familjehemssekreterarna har påbörjat en stor satsning på att utbilda sig i "ICDP- ett vägledande samspel". Utbildningen påbörjades hösten 2023 och under 2024 är målsättningen att alla familjehemssekreterare och barnuppföljare ska ha gått steg 1 i utbildningen. Under 2024 ska familjehemssekreterarna erbjuda våra familjehem egen handledning utifrån metoden ICDP. Du kommer få möjlighet att gå utbildning i ICDP under hösten.

Alla medarbetare inom Medborgarförvaltningen är utbildade i Signs of Safety. Det innebär att vi jobbar med att barn, familjer och deras nätverk ska vara delaktiga i hur problem kan lösas. Genom Signs of safeyts förhållningssätt och olika verktyg kan vi skapa bättre förutsättningar för hållbara lösningar för dem vi möter.

I arbetet ingår löpande dokumentation. Medborgarförvaltningen arbetar i verksamhetssystemet Combine.

Du välkomnas till en arbetsgrupp med kollegor som har mångårig erfarenhet, stort hjärta för målgruppen, jobbar lösningsfokuserat och som är duktiga på att samarbeta både internt och externt.

Arbetsgivaren erbjuder extern handledning, utarbetat introduktionsprogram, utbildning i Signs of safety, löpande kompetensutveckling samt friskvårdsbidrag.



Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren anser är likvärdig med socionomexamen. Du bör ha erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning, gärna riktat till barn/ ungdomar. Du har god kännedom om socialtjänstens uppdrag och aktuell lagstiftning. Du skall ha goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal och skrift, god dator- och dokumentations/utredningsvana. Det är en fördel om du har erfarenhet av familjehemsarbete. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet i form av samarbetsförmåga, engagemang, ordning och reda samt intresse av att utveckla verksamheten.

Eftersom du kommer att arbeta med barn och unga, vill vi att du lämnar utdrag ur belastningsregistret före anställning. Blankett för att söka utdrag ur belastningsregister hittar du på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/.



Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidareanställning och tillträde enligt överenskommelse.

Urval och intervjuer sker löpande.

Provanställning kan komma att tillämpas.

I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

Ersättning
Individuell lönesättnin

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/190".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Värnamo kommun (org.nr 212000-0555)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Medborgarförvaltningen, Familjerätt och familjehem, Familjehem

Kontakt
Lina Sundqvist, Enhetschef
0370-377540

Jobbnummer
8596559

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Värnamo Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Värnamo Kommun: