Familjehemsinspektör för utredning av jourhem

Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Resursteamen barn och ungdom är en del av socialförvaltningens socialtjänstavdelning och är en stadsövergripande resurs som tillhandahåller insatser relaterade till barn som är placerade.

Brinner du för barns rätt att få goda förutsättningar vid placering i jourhem. Då kan denna tjänst vara något för dig!



Rollen
Du kommer att ha ansvar för allt arbete som ingår i utredning av jourhem. Ditt arbete utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns. Du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik vilket innebär att du använder de tre kunskapskällorna; brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter.

I tjänsten samarbetar du med kollegor i staden från exempelvis upphandlingsenheten och juridiska enheten. Samarbete med externa aktörer, såsom jourhemsföretag, förekommer också.
Du kommer tillsammans med kollegor bidra till att utveckla arbetet med att utreda jourhem.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:

• skriva tjänsteutlåtanden
• föra statistik
• aktualisera ärenden
• inhämta information och göra bedömningar
• genomföra utredande samtal
• skriva utredningar

Tjänsten kan även komma att omfatta andra arbetsuppgifter som ingår i enheten.



Din erfarenhet och kompetens
Arbetet som familjehemsinspektör ställer stora krav på utredningsförmåga samt att du är trygg i dina bedömningar av familjen. Du arbetar självständigt, strukturerat och noggrant. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt samarbetspartners, kollegor och externa företag. Du har god analysförmåga och har goda kunskaper om placerade barns behov. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt.

För denna tjänst krävs att du har:

• socionomexamen
• minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten genom utredning och skriva tjänsteutlåtanden
• erfarenhet av arbete med jourhem eller familjehem
• BBiC
• B-körkort
• goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:
• arbetat i Stockholms stad med liknande arbetsuppgifter
• källvesten intervjumetodik
• erfarenhet av att arbeta i Paraplyet.



Vi erbjuder dig

• en arbetsplats i ständig utveckling
• friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
• flextid
• vinter- och sommartid.

Läs mer om våra förmåner här https://jobba.stockholm/formaner/

Om arbetsplatsen
Resursteamen barn och ungdom består av totalt sex verksamheter: Familjehem Stockholms stad, Stockholm jourhemsverksamhet, Stella stöd till föräldrar med placerade barn, Duvnäs föräldrastöd, Eurenii minne samt Skolfam.
Familjehem Stockholms stad har i uppdrag att rekrytera och utbilda jourhem och familjehem, erbjuda handledning, tolkning av djupintervjuer av familjehem, erbjuda mentorsfamiljer till stadens familjehem, ge anknytningsstöd samt utreda externa jourhem.

Vi sitter just nu på Renstiernas gata vi kommer troligen i slutet av året flytta till Farsta Centrum

Resursteamen barn och ungdom utökar verksamheten. Denna tjänst tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Din ansökan

I samband med din ansökan kommer du få besvara ett antal urvalsfrågor som ligger till grund för vårt urvalsarbete. I ditt personliga brev vill vi att du beskriver kortfattat varför du stämmer bra in på det vi efterfrågar i annonsen och varför du är intresserad av just den här tjänsten.

Vår rekryteringsprocess

Sista ansökningsdag är den 27 januari. Vi påbörjar urvalet när ansökningstiden är slut.

Vi planerar börja med intervjuerna i vecka 5. Den första intervjun sker digitalt.

Varmt välkommen med din ansökan!



Publiceringsdatum
2023-01-13

Övrig information
Arbetet innebär resor till och från jourhemmen och genomförande av hembesök. B-körkort krävs.

Skrivprov kan komma att vara en del i rekryteringsprocessen.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.



Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/17".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen, Socialtjänstavdelningen

Kontakt
Synnöve Schulz-Brüssel enhetschef Resursteamen bar
08-50825227

Jobbnummer
7342464

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: