Examensarbete: Aeroelastisk analys av JAS 39 Gripen
Saab / Logistikjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla logistikjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Saab i Linköping,
Mjölby,
Motala,
Norrköping,
Haninge eller i
hela Sverige Att arbeta på Saab
Saab är ett möjligheternas företag. Ett företag där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett
liv utanför arbetet. Vi är stolta över att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, något som alla medarbetare bidrar till.
Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla
kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Saab har 13 800 medarbetare. Försäljningsintäkterna uppgår till 23
miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar nära 20 procent av omsättningen.
Din arbetsplats
Sektionen för Aeroelasticitet, Strukturdynamik och Separationsanalys vid Saab Aerosystems arbetar bland annat med aeroelastisk analys av både militära och civila flygplan. När det gäller dynamisk
aeroelasticitet är fladderanalys en central del där vi med hjälp av beräkningar och flygprov säkerställer att det inte förekommer några fladderinstabiliteter inom den aktuella flygenveloppen.
Din roll
JAS 39 Gripen använder ofta yttre bränsletankar för längre uppdrag. När det gäller aeroelastisk analys av hela flygplanet är det önskvärt att använda en förenklad aerodynamisk modell av de
yttre tankarna. Modellen måste dock vara representativ med avseende på dess aerodynamiska uppförande. Målet med examensarbetet är att utveckla en ny aerodynamisk beräkningsmodell av en yttre
tank som kan förbättra predikteringsnoggrannheten i de aeroelastiska analyserna. Härmed fås också ett bättre underlag för klarering, d.v.s. luftvärdighetsgodkännande av konfigurationer med
yttre bränsletankar.Examensarbetets mål:
• Utveckla en ny aerodynamisk panelmodell för yttre tank.
• Validering av modellen med avseende på aerodynamiskt beteende (t.ex. genom jämförelse med vindtunnelprov).
• Implementering av den nya modellen i beräkningsverktyg för fladderanalys.
Arbetet kommer att påbörjas i början av 2009 och pågå i ungefär sex månader. Beroende på sökandes bakgrund och intresse samt tidsåtgång finns också möjlighet att utvidga arbetet till
att t.ex. inkludera CFD-modellering av yttre tank, aeroservoelastisk analys samt validering av beräkningsresultat baserat på resultat från fladderprov med yttre tankar.
Publiceringsdatum2008-11-06KvalifikationerLämplig bakgrund är Farkostteknik, Teknisk Fysik, Maskinteknik eller liknande med inriktning mot Flygteknik. Goda kunskaper inom aerodynamik och aeroelasticitet är önskvärt. Initiativrikedom och
en god kommunikativ förmåga förutsätts.
Arbetstider och omfattningExamensarbete
ErsättningEnl avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2008-12-31
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktFredrik Ljungberg, Sektionschef, +46 13-185460, +46 734-185460
Martin Carlsson Leijonhufvud, Handledare, +46 13-182176
FöretagSaab
AdressSaab
Bröderna Ugglas gata
58188 Linköping
Jobbnummer 346542
Observera att sista ansökningsdag har passerat.