Erfarna jurister till kansliet för Skolväsendets överklagandenäm
Statens Skolinspektion / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Skolinspektion i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Skolinspektionen växer! Skolinspektionen har ett stort och viktigt samhällsuppdrag, vi ska verka för att alla barn och unga får en trygg och likvärdig utbildning. Det gör vi genom att granska kvalitén och inspektera alla Sveriges skolor. Skolinspektionen är även är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att överpröva beslut inom skolväsendets område. Vi söker nu efter fler erfarna och engagerade medarbetare som vill bidra till detta viktiga uppdrag. Är du en av dem?
Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionen som finns vid huvudkontoret i Stockholm. På kansliet arbetar idag en kanslichef, tolv jurister och två administratörer. Vi söker nu ytterligare jurister/utredare till kansliet för tillsvidareanställningar. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.
Publiceringsdatum2022-02-25Dina arbetsuppgifter Som jurist/utredare kommer du arbeta i bred roll med olika typer av ärendehantering för Skolväsendets överklagandenämnd. Nämndens verksamhet regleras i skollagen och instruktion som beslutats av regeringen. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att du handlägger, utarbetar beslutsförslag till ordföranden/vice ordföranden för nämnden eller föredrar beslutsförslagen inför nämnden i sin helhet vid särskilda sammanträden. Vidare ingår att ha kontakter med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor, genomföra rättsutredningar, samt även i viss mån medverka vid information/föredrag om verksamheten. Då nämnden även fungerar som remissinstans för lagstiftning inom skolområdet kommer du även arbeta med förslag till remissyttranden och föredragning av dessa. Tjänsten innebär även att ta initiativ till och medverka i vidareutveckling av rutiner och metoder för en effektiv ärendehantering med enhetliga och likvärdiga beslut. Då vår verksamhet utvecklas och växer behöver du trivas med att arbeta i förändring, där dina närmare arbetsuppgifter bestäms utifrån din kompetensprofil och kan komma att innefatta en samordnande roll inom kansliet. Du behöver därför kunna växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet.
Kvalifikationer Vi söker dig som
• har juristexamen
• är notariemeriterad eller har arbetat som föredragande vid domstol i minst 2 år
• har (utöver ovan domstolserfarenhet) flera års aktuell erfarenhet av ärendehandläggning inom statlig myndigheten innefattande juridiskt utredningsarbete och bedömning
• mycket god och aktuell kunskap i förvaltningsrättsliga frågor
• har aktuell erfarenhet av remissarbete (ex. skriva förslag till remissyttrande samt föredra förslag till remissyttrande)
Det är meriterande med
• erfarenhet och kunskaper inom skoljuridik
• erfarenhet av att leda projekt
• erfarenhet av att medverka eller hålla i informationsinsatser/utbildningar eller liknande
För att trivas på kansliet och kunna uppfylla vårt uppdrag behöver du
• tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo som ställer stora krav på
kvalitetsmedvetenhet och noggrannhet
• ha vana av att hantera ett stort antal ärenden parallellt samt effektivt driva och avsluta dina ärenden
• tycka om att arbeta i en verksamhet som ställer höga krav på förmåga till flexibilitet i arbetet med varierande arbetsuppgifter
• kunna arbeta självständigt och ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• ha ett lösningsinriktat arbetssätt
• ha mycket god analytisk och kommunikativ förmåga (såväl i muntlig som skriftlig framställning)
• ha mycket god samarbetsförmåga
Dina personliga egenskaper kommer tillmätas stor vikt vid rekryteringen.
Tjänsten
Vi efterlyser en fastanställning, omfattningen är heltid. Vi arbetar i nyrenoverade lokaler på Sveavägen 159 i Stockholm (aktivitetsbaserat kontorslandskap). Tillträde så fort som möjligt enligt överenskommelse.
Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Ansökan
Klicka på ansök nedan, bifoga ett personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast den 13 mars, 2022. Ansökan har dnr 2022:2020.
Frågor
Kontakt• Tjänsten: kanslichef Anna-Karin Lundgren, tfn 076-129 76 04.
• Rekryteringsprocessen:
rekrytering@skolinspektionen.se• Fackliga företrädare är Anna Kjellberg (SACO-S) och Mattias Friström (OFR). Båda nås via växeln 08-586 080 00.
Övrig information De som kallas till intervju kan komma att få genomföra ett arbetsprov.
I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Skolinspektion
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Skolinspektion (org.nr 202100-6065),
http://www.skolinspektionen.se/ Arbetsplats Skolinspektionen
Jobbnummer 6381272
Observera att sista ansökningsdag har passerat.