Enhetschef till enheten för skadligt bruk och beroende

Falu Kommun, Arbetslivs- och socialförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Falun
2025-06-30


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu Kommun, Arbetslivs- och socialförvaltningen i Falun

Välkommen till Arbetslivs- och socialförvaltningen!

Vi söker nu en engagerad ledare som vill driva och utveckla två viktiga verksamheter - enheten för skadligt bruk och beroende samt rådgivningsenheten.

Enheten för skadligt bruk och beroende ansvarar för utredning, bedömning, beslut och uppföljning utifrån inkomna ansökningar och anmälningar. Rådgivningsenheten erbjuder stöd och behandling med utgångspunkt i biståndsbeslut. Båda verksamheterna tillhör sektionen för Vuxenstöd IFO.

På enheten för skadligt bruk och beroende arbetar nio socialsekreterare tillsammans med en metodhandledare med arbetsledande funktion. Rådgivningsenheten består av sex rådgivare och en metodhandledare. Här råder ett gott arbetsklimat präglat av trivsel, nära samarbete och stort engagemang.

Våra verksamheter är lagstyrda och arbetar med evidensbaserade metoder. Utvecklingsarbete sker löpande i takt med förändringar i lagstiftning och praxis. Kompetensutveckling är en självklar del av arbetet och det finns goda möjligheter till specialisering inom olika områden.

Enheten för skadligt bruk och beroende står nu inför en större omställning i och med den kommande socialtjänstlagen och pågående statliga utredningar kopplade till beroendeområdet. Vi söker därför dig som vill vara med på denna resa och som ser det som både meningsfullt och stimulerande att få påverka och forma verksamheten framåt.

Vi erbjuder dessutom flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling samt distansarbete under del av din arbetstid.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2025-06-30

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för sedvanliga chefsuppgifter, såsom verksamhetsstyrning, arbetsmiljöarbete, ekonomi- och budgetuppföljning samt systematiskt kvalitetsarbete. Du följer också upp verksamheten utifrån mål och styrdokument. I och med den pågående omställningen kommer utvecklingsarbete att utgöra en betydande del av tjänsten.

Rollen innebär nära samverkan med externa aktörer, till exempel regionen, polisen och andra kommuner. Du kommer även att samarbeta internt med bland andra barn- och utbildningsförvaltningen samt sektion arbetsliv.

Du blir en del av en kompetent och erfaren ledningsgrupp där samarbete och helhetssyn står i fokus. Tillsammans skapar vi resultat med engagemang, samarbete och tydligt fokus - alltid med Falubornas bästa i centrum.

Som anställd i Falu kommun får du goda möjligheter att växa som ledare. Vi erbjuder interna utbildningar inom bland annat ledarskap, arbetsmiljö, arbetsrätt, rehabilitering och rekrytering. Du har också tillgång till centrala stödfunktioner inom ekonomi, HR, kommunikation och juridik.

Kvalifikationer
För rollen krävs:

• Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig

• Erfarenhet från chefsroll som innefattat ansvar för budget, systematiskt kvalitetsarbete, arbetsmiljö och personal

• Flerårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens områden

• Goda kunskaper gällande relevant lagstiftning

• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

• Erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig med en stark samarbetsförmåga och en naturlig förmåga att skapa förtroende i dina relationer. Du förmedlar energi och optimism i ditt ledarskap, samtidigt som du är tydlig, visar riktning och har modet att fatta beslut när situationen kräver det.

Du har en god kommunikativ förmåga och är tydlig i din dialog. Du planerar både på kort och lång sikt med ett tydligt helhetsperspektiv. Ditt arbetssätt är strukturerat och målinriktat - du samordnar resurser effektivt och ser till att arbetet genomförs och följs upp i linje med uppsatta mål.

Du är trygg i att ta ställning, visar handlingskraft där andra tvekar och drivs av utmaningar. Du tar initiativ och driver utveckling både inom och utanför ditt ansvarsområde.

Avslutningsvis ser vi att du har ett genuint intresse för utvecklingsfrågor och att du trivs i ledarrollen, både som vägledare för ditt team och i ditt eget självledarskap, särskilt i tider av förändring.

Meriterande kvalifikationer

• Erfarenhet som chef eller arbetsledare inom skadligt bruk och beroendeområdet, med ansvar för myndighetsutövning och öppenvårdsinsatser

• Flerårig erfarenhet inom individ- och familjeomsorg, gärna från flera verksamhetsområden

• Erfarenhet av utvecklingsarbete kopplat till styrdokument/lagstiftning

• Erfarenhet av att leda andra i förändring

• Erfarenhet av evidensbaserat arbetssätt

• Ledarskapsutbildning

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.

Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida www.rekryteringslots.se (http://www.rekryteringslots.se/)

Övrig information
När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev - urvalsfrågorna ersätter detta.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se (mailto:rekryteringscenter@falun.se)

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C262503".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221)

Arbetsplats
Falu Kommun, Arbetslivs- och socialförvaltningen

Kontakt
Sektionschef
Amienata Östlund (tillgänglig v. 26-27 och v. 33
amienata.ostlund@falun.se
023-827 76

Jobbnummer
9409097

Prenumerera på jobb från Falu Kommun, Arbetslivs- och socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu Kommun, Arbetslivs- och socialförvaltningen: