Enhetschef Löneenheten

Sjöbo kommun / Administratörsjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun i Sjöbo, Karlskrona eller i hela Sverige

Våra 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!
Du kommer att arbeta på Kommunledningsförvaltningens centrala HR-avdelning, som är en servicefunktion för kommunens medarbetare och chefer. HR-avdelningen har tio anställda, fem lönehandläggare, tre HR-specialister, en enhetschef för löner samt kommunens HR-chef. Vårt uppdrag är att för kommunstyrelsens räkning driva en tydlig personal- och lönepolitik genom att stödja och leda förvaltningarna på en övergripande nivå. Vi ligger långt framme när det gäller personal- och lönearbete, men vår ledstjärna är att hela tiden bli bättre.

Publiceringsdatum
2016-03-17

Arbetsuppgifter
Vi söker en utvecklingsinriktad enhetschef för löneenheten då vår nuvarande enhetschef går i pension.
Löneenheten ska fungera som internkonsulter och stötta chefer, personalredogörare samt medarbetare gällande hantering i personal- och lönesystem, samt skapa förutsättningar i organisationen inom det personal- och löneadministrativa området. Merparten av våra anställda använder sig av Personec P Självservice, Vismas/Adritro personalsystem.

Som enhetschef för löneenheten ansvarar du tillsammans med dina medarbetare för att säkerställa att administrationen av kommunens samt de kommunala bolagens c:a 1800-2000 löner sker kvalitetssäkert och effektivt, samt se till att gällande avtal och lagar följs. Du ansvarar också för att vidareutveckla arbetssätt och rutiner inom det löneadministrativa området och du verkar för en framåtriktad omvärldsbevakning och föreslår kompetenshöjande insatser.
Du kommer att ha ett strategiskt ansvar för all löne-, pensions- och försäkringsadministration, vilket innebär att du är ansvarig för kommunens löne- och personalsystem samt har hand om den interna kommunikationen och informationen rörande lönefrågor. Vidare har du en viktig roll vid implementering av nya system och utvecklandet av kommunövergripande riktlinjer.

Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av:
• verksamhets-, personal-, och budgetansvar
• avtalskännedom och avtalstolkning
• ta fram underlag till bokslut personalstatistik samt analyser och personaluppföljning
• hantera arbetsgivaravgifter
• systemfrågor
• arvoden
• utbildning och support till organisationen
• redovisningar till statliga verk och myndigheter.

Kvalifikationer
Du har en relevant akademisk examen, t ex inom HR/lön, ekonomi eller statistik alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig.
Vi förutsätter att du har mångårig erfarenhet av löneadministrativt arbete och att du är väl insatt i hur olika löneadministrativa frågor hanteras i praktiken. Du har goda kunskaper om PA-system och rådande arbetsrättslagar som berör lön. Har du dessutom erfarenhet av Personec P är det meriterande.

Det är nödvändigt att du har goda ledaregenskaper och en förmåga att driva utvecklingsfrågor och skapa förutsättningar för dina medarbetare. Vi ser gärna att du har erfarenhet som chef, arbetsledare eller projektledare men viktigare är att du kan visa på en vilja och förmåga att utveckla dig själv och verksamheten.
Det är inte nödvändigt att du har arbetat i kommunal verksamhet tidigare utan du kan ha bakgrund från det privata. Däremot är det viktigt att du har arbetat inom en större organisation, gärna med en mångfacetterad verksamhet, samt ett intresse och förståelse för de förutsättningar som gäller i en offentlig och politiskt styrd organisation.

Viktigt för tjänsten är att du är organiserad och strukturerad med ett stort intresse för systemrelaterade frågor.

Du är noggrann, prestigelös, resultatinriktad och förväntas ha blick för såväl detaljer som helhet. Du har god initiativförmåga, tycker om att arbeta parallellt med flera olika frågor och har ett intresse för utveckling av rutiner och arbetssätt.

Du har förmåga att planera och driva processer på ett sätt som skapar delaktighet. Du har mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga och når framgång genom samsyn och samverkan.
Vi lägger stor vikt vi personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Vi gör löpande urval.

Varaktighet, arbetstid
Heltid / deltid. Sjöbo kommun har ett politiskt mål att alla medarbetare ska kunna arbeta utifrån önskad sysselsättningsgrad. Ange gärna ditt önskemål i ansökan. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, ange gärna önskemål.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-10
Ange följande referens när du ansöker: 33/16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Dan Sivnert, HR-chef 0416-273 18
Elin Andersson, Systemförvaltare 0416-27122
Helene Andersson, Systemförvaltare och Pensionshandläggare 0416-27118

Företag
Sjöbo kommun

Adress
Sjöbo kommun
27580 SJÖBO

Kontorsadress
27580 SJÖBO

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2729523

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun: