Ekonomicontroller till Skolstödsenheten

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten / Controllerjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten i Örebro, Stockholm, Vänersborg, Härnösand, Lund eller i hela Sverige

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Vi söker nu en ekonomicontroller till Skolstödsenheten till vårt kontor i Örebro. Även placering på något av våra andra kontor/skolor kan vara möjlig.

Om verksamhetsområdet

Verksamhetsområdet omfattar myndighetens samtliga regionala och nationella specialskolor som från och med augusti 2019 är 10 till antalet. Utöver skolorna innehåller verksamhetsområdet även en skolstödsenhet, en skolutvecklingsenhet och en Hälso- och sjukvårdsenhet.
Skolstödsenheten ger stöd till verksamhetsområdets enheter så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vi ger bland annat stöd inom områdena ekonomistyrning, elevadministration, personaladministration, teckenspråkstolkning, lokalfrågor, kök, vaktmästeri och lokalvård. Enheten består av cirka 65 medarbetare.

Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi digitala verktyg för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten förekommer.


Publiceringsdatum
2022-03-25

Arbetsuppgifter
I rollen som ekonomicontroller är huvuduppgiften att samordna verksamhetsområdets ekonomifunktion men även och att vara ett strategiskt stöd till verksamhetsområdets ledning i planering, genomförande och uppföljning av budget. Du kommer även ha ansvar för uppföljning av några av våra enheter.

I arbetsuppgifterna ingår även att samverka med verksamhetsområdets verksamhetscontroller kring nyckeltal och kostnadsberäkning av våra aktiviteter inom verksamhetsområdet. Hos oss kommer du att jobba nära verksamhetsområdets enhetschefer och tillsammans med dessa fortsätta bygga upp ekonomifunktionen för att kunna ge ett optimalt stöd. Du kommer till din hjälp ha enhetens tre ekonomer där du har ansvaret för att ta fram gemensamma rutiner och processer för ekonomiuppföljningen inom verksamhetsområdet.

Eftersom vi är i ett förändringsarbete kan arbetsuppgifter förändras utifrån verksamhetens behov och även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Här blir nyckel till framgång din förmåga att bygga relationer och nätverk samt din förmåga att både utmana och stödja våra chefer beroende på situation och med utgångspunkt i verksamhetens mål.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Universitets- eller högskoleutbildning med ekonomisk inriktning
• Flerårig erfarenhet av självständigt och kvalificerat ekonomiarbete
• Du ska ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
Goda kunskaper i Office-paketet.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att leda andra som arbetsledare eller projektledare
• Erfarenhet från arbete inom skolverksamhet

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett innovativt tänk samtidigt som du har uppdraget i fokus. Som person trivs du att arbeta i en verksamhet som är i ständig utveckling och förbättring. Du har lätt att samarbeta med andra och har en positiv inställning till förändringar och förmåga att ta ansvar. Du ska vara strukturerad, initiativtagande, drivande och är flexibel i ditt arbete. Du ser möjligheter och kan omsätta dem i handlingar. Du har ett konsultativt arbetssätt, är problemlösande och kreativ, är kommunikativ, både i tal och skrift

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1106146".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten

Kontakt
Rekryteringskonsult Jefferson Wells
Therese Thunström
therese.thunstrom@jeffersonwells.se
08-452 33 72

Jobbnummer
6474518

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten: