Ekonom
Göteborgs universitet / Företagsekonomjobb / Göteborg
2022-09-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonom" (publicerad 2024-10-16) ⬅️
Visa alla företagsekonomjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg,
Partille,
Lysekil,
Uddevalla,
Vänersborg eller i
hela Sverige Ekonom
Ref PAR 2022/1207
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Med 1700 anställda, 5000 studenter och en omsättning på 2,5 miljarder kronor är Sahlgrenska akademin Göteborgs universitets största fakultet. Här bedrivs forskning av hög internationell klass inom medicin, odontologi och vårdvetenskap och det finns stort intresse av vår forskning. Flera av våra drygt 20 utbildningsprogram hör till landets mest populära.
I Sahlgrenska akademins kansli samlas det fakultetsövergripande administrativa stödet för utbildning och forskning. Här arbetar idag drygt 40 medarbetare med ansvar för ekonomi- och utbildningsadministration, kommunikation, HR samt stöd till fakultetsledningen. Kansliets ekonomiavdelning består av fyra personer: avdelningschef, ekonomer och ekonomiadministratör. Vi ansvarar bland annat för budgetering och uppföljning, lokalkostnader och lokalprojekt, investeringsramar, fakturaadministration och inköp.
Vi kan erbjuda mycket intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter, i en miljö där vi bidrar till samhällets arbete med att förbättra människors hälsa. Du kommer att arbeta i en stor organisation med trevliga och engagerade kollegor med stor erfarenhet.
Arbetsuppgifter
Sahlgrenska akademin befinner sig i en spännande fas och står inför omfattande investeringar i byggnader och lokaler.
Som ekonom bidrar du med din specialistkunskap med stöd och struktur till verksamheten. Du kommer att arbeta med fakultetens lokalkostnader, vara handläggare åt det fakultetsövergripande rådet för lokaler, bereda ärenden för beslut om finansiering av lokalprojekt tillsammans med kanslichefen. Vidare kommer du att följa upp fakultetens investeringsram och budgetera för kommande år. Du kommer att ansvara för budgetering och uppföljning av fakultetens satsningar på doktorander och yngre forskare samt fakultetsgemensam infrastruktur. Du kommer även att som en mindre del av arbetet att budgetera och sköta ekonomisk rapportering för ett par internationella biståndsprojekt som fakultetskansliet samordnar.
En särskild arbetsuppgift de första åren blir att arbeta med investeringsplanering och ekonomisk uppföljning kopplat till en ombyggnad av vår facilitet för Experimentell Biomedicin. Fakultetens gemensamma infrastruktur bedrivs inom ramen för en särskild enhet, Core Facilities. Du kommer att stödja enhetens arbete med att utveckla sin övergripande affärsmodell.
I gruppen tar vi gemensamt ansvar för avdelningens arbete och du kan därför komma att arbeta med även andra uppgifter som faller på vår lott.
Vi har ett gott samarbete inom avdelningen och med hela kansliet. Vi har också ett nära samarbete med fakultetsledningen och företrädare för fakultetens sex institutioner.
Kvalifikationer
Du ska ha akademisk examen inom ekonomi och du behärskar kvalificerat arbete med budgetering och uppföljning. Det är meriterande om du i första hand har erfarenhet från universitets- och högskolesektorn och i andra hand från annan offentligt finansierad verksamhet.
Mycket av arbetsuppgifterna handlar om att kunna skriva och presentera beslutsunderlag. Det förutsätter att du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift och att du förstår att anpassa texten till mottagarna. Du behöver vara pedagogisk och kunna sätta saker i sitt sammanhang. Du behöver vara grundlig, kunna analysera siffror och föra resonemang om vad de betyder samt ha lätt att sätta dig in i vad verksamheten behöver. Initiativförmåga och förmåga att arbeta självständigt är en förutsättning men också att du har lätt att samarbeta, har tålamod och en vilja att lösa problem.
Mycket goda kunskaper i Officepaketet och särskilt i Excel är andra förutsättningar. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning på 100 procent med placering vid Sahlgrenska akademins kansli. Tillträde enligt överenskommelse men helst januari 2023. Vi tillämpar provanställning.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Kristina Johansson, avdelningschef,
tel. 031-786 6927,
kristina.johansson@gu.seFackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:
https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-10-12
Publiceringsdatum2022-09-02Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanAdressGöteborgs Universitet
Medicinaregatan 3
40530 Göteborg
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PAR 2022/1207".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Universitet (org.nr 202100-3153),
https://www.gu.se/sahlgrenska-akademin Medicinaregatan 3 (
visa karta)
405 30 GÖTEBORG
Arbetsplats Sahlgrenska Akademins Kansli
Kontakt Avdelningschef
Kristina Johansson
kristina.johansson@gu.se 031-786 6927 Jobbnummer 6941126
Observera att sista ansökningsdag har passerat.