Domstolsverket söker arkivarie
Sveriges Domstolar / Bibliotekariejobb / Jönköping
2022-01-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Domstolsverket söker arkivarie" (publicerad 2022-12-21) ⬅️
Visa alla bibliotekariejobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping,
Eksjö,
Skövde,
Borås,
Alingsås eller i
hela Sverige Till Enheten för informationshantering söker vi en arkivarie som vill vara med och skapa förutsättningar för en helt igenom digital informationshantering inom Sveriges Domstolar.
Utöver arkiv och registratur ansvarar enheten för produktförvaltningen av ett antal it-stöd som används i den dagliga verksamheten inom Sveriges Domstolar. På enheten finns även några supportfunktioner som löpande stödjer medarbetarna vid domstolarna i deras användning av informationssystem. På enheten arbetar 15 medarbetare med olika kompetenser och bakgrund, varav fyra arkivarier och en arkivstrateg.
Vad innebär arbetet?
I din roll som arkivarie kommer du att arbeta med arkivfrågor internt på Domstolsverket och tillsammans med dina kollegor kommer du att arbeta i vår supportfunktion för arkivfrågor med domstolar och nämnder i fokus. Du kommer att delta i löpande utveckling på arkivområdet och ge stöd till domstolarna och nämnderna i frågor som arkivredovisning, gallring, digital akthantering m.m. Du kommer även att delta med arkivkompetens i uppdrag och projekt internt på Domstolsverket.
Du kommer ingå i produktförvaltningen av Sveriges Domstolars administrativa ärende- och dokumenthanteringssystem, w3d3. Du ska, på ett kostnadseffektivt sätt vara med och planera och koordinera utvecklingen för systemet, bl.a. i syfte att bevaka arkivaspekter. Du kommer också komma i kontakt med produktförvaltningen av e-arkivet.
Som arkivarie på Domstolsverket kommer du i kontakt med såväl medarbetare på Domstolsverket och domstolarna, som externa aktörer såsom leverantörer och andra myndigheter.
Vem är du?
Vi söker en arkivarie med erfarenhet från arkivarbete på statlig myndighet och som har mycket god kunskap om regelverket och standarder inom arkivområdet. Du har kandidatexamen med lägst 60 hp/40 p i arkiv- och informationsvetenskap eller likvärdig utbildning. Annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet kan även bedömas likvärdigt. Meriterande är erfarenhet från arbete som arkivarie inom Sveriges domstolar, samt erfarenhet av produktförvaltning av ärende- och dokumenthanteringssystem. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, där vi speciellt värdesätter att du är serviceinriktad, strukturerad och självgående med ett stort personligt ansvar och hög förmåga att samarbeta.
Du är duktig på problemlösning och att se möjligheter och lösningar. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.
Övriga upplysningar
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och placeringsort är Jönköping eller Stockholm. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2022.
Vilka är vi?
Enheten för informationshantering ingår som en av tre enheter i avdelningen för domstolsutveckling. Hela avdelningen på ca 55 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering och stöd till domstolarna i administrativa frågor. Proaktivt och innovativt utvecklar vi Sveriges Domstolar för att tillgodose parters och medborgares behov och krav på rättssäker och snabb handläggning, enhetlig rättstillämpning och god service.
Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.
Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare.
Läs mer under
www.domstol.se.För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2022-01-14ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Domstolar
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/1639".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Domstolsverket
Kontakt Tove Zetterqvist, enhetschef
072-200 23 78, tove.zetterqvist@dom.se Jobbnummer 6250099
Observera att sista ansökningsdag har passerat.