Doktorandanställning vid Linné Flow Centre
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm Experimentell studie av passiva kontrollmetoder för motståndsminskning
KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6 955 på grundnivå och 5 545 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Linné Flow Centre (www.flow.kth.se) bedriver forskning i grundläggande strömningsmekanik på KTH och är ett av tjugo excellenscentra som valdes ut av Vetenskapsrådet (VR) år 2006. Centret har en vision att vara en internationellt ledande forskningsmiljö för grundläggande strömningsmekanik där innovativ forskning skapas och framtida forskningsledare utvecklas.
Publiceringsdatum2011-04-10ArbetsuppgifterProjekt
Forskargruppen för Strömningskontroll och Optimering vid Linné Flow Centre söker en doktorand inom området passiv kontroll. Beräkningar visar att flygplans luftfriktion kan minskas med 15 procent, vilket i sin tur reducerar flygplanens utsläpp av kolmonoxid och kväveoxider. Då det varje år lyfter 19 miljoner flygplan från flygplatser bara i Europa betyder det att naturen slipper betydande mängder utsläpp.
Målet med detta projekt är att utveckla passiva metoder för att kontrollera strömningen, som innebär att ingen energi behöver tillföras. Det handlar om att använda den energi som naturen erbjuder. Förenklat innebär det att turbulens kan kontrolleras genom exempelvis ytvariationer. Projektet ingår i forskningsprogrammet -AFRODITE- som står för "Advanced Fluid Research On Drag reduction In Turbulence Experiments".
KvalifikationerVi söker högt kvalificerade kandidater som har civilingenjörs- eller masterexamen i teknisk fysik, maskinteknik eller farkostteknik, beräkningsteknik eller tillämpad matematik, och som har goda kunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation på engelska. Det är också önskvärt att den sökande har någon experimentell erfarenhet av hastighetsmätningar.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
ErsättningLönen följer KTH:s riktlinjer för doktorandanställning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-05-01
Anställningen är placerad vid institutionen för Mekanik och omfattar c:a 80% forskning samt 20% undervisning och institutionstjänstgöring.
Sökande ombeds att i ansökan inkludera en beskrivning av bakgrund, kvalifikationer och intressen. Ansökan bör också innehålla CV, betygskopior samt namn och adress till två referenspersoner. Sökande som inom kort planerar att avlägga grundexamen (civ.ing. eller motsvarande) kan komma ifråga.
Beslut planeras att tas senast i början av juni 2011.
Ange referensnummer i ärenderaden för e-postmeddelandet och bifoga CV etc. som pdf-filer.
Ange följande referens när du ansöker: S-2011-0272
Ansökan kan skickas till e-postadress:
carolina@mech.kth.seAnsökan sker via företagets webbplats.
KontaktJens Fransson, frågor angående projektet, 08-790 61 93,
jensf@mech.kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 900169
Observera att sista ansökningsdag har passerat.