Doktorand inom Förbränningsmotorteknik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem i Stockholm,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.
Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.
Publiceringsdatum2012-09-16ArbetsuppgifterDagens och framtidens förbränningsmotorer för både lätta och tunga applikationer använder sig ofta av turboladdning för att hålla bränsleförbrukningen låg och samtidigt uppfylla lagkraven för avgasemissioner. Valet och tillämpningen av turboaggregat är en kompromiss mellan prestanda, installation och kostnad. Vid valet av kompressor till turboaggregatet är verkningsgraden en viktig parameter. Utöver bra verkningsgrad över ett brett arbetsområde är det viktigt att kompressorn kan hantera transient drift.
Projektet handlar om kompressorns funktion vid transient drift, i första hand med avseende på fenomenet pumpning. Arbetet utgör en del i en större forsknings¬satsning på grundläggande förståelse för pumpning under realistiska förhållanden, och innefattar dels laborativa experiment både på motor och i flödesrigg, dels datorsimulering. Projektet finansieras av kompetens¬centrumet CCGEx vid KTH och arbetet bedrivs i samarbete med doktorander på institutionerna för Mekanik och Farkost och flyg.
Doktorandtjänsten är som längst fem år. I doktorand¬anställningen ingår maximalt 20 % institutions¬tjänstgöring, främst relaterat till undervisningen.
KvalifikationerKandidaterna skall ha civilingenjörs- eller masterexamina inom ett av följande områden: Maskinteknik, Farkostteknik, Design och produkt¬framtagning, Teknisk fysik eller motsvarande. Man skall vara speciellt motiverad för vetenskaplig forskning och ha välutvecklade analytiska färdigheter för att självständigt kunna formulera och lösa problem. Goda kommunikationsfärdigheter och förmåga att kunna arbeta i grupp är färdigheter som vi fäster stor vikt vid. Mycket goda engelska språkkunskaper är ett krav. Svenska språkkunskaper är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse
ErsättningLön enligt avtal för doktorandanställning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-10-08
Ansökan skall innefatta följande handlingar:
1. Curriculum vitae,
2. Betygsavskrift från högskola/universitet
3. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
Ange följande referens när du ansöker: M-2012-0366
Ansökan kan skickas till e-postadress:
registrator@itm.kth.seKontaktAndreas Cronhjort, 08-790 83 33,
andreas.cronhjort@itm.kth.seJonas Holmbom, 08-790 78 48,
holmbom@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och management
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och management
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 1341326
Observera att sista ansökningsdag har passerat.