Doktorand i lättviktshjulhörns-koncept och deras integration i f

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Logistikjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla logistikjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.

Centre for ECO2 Vehicle Design har sitt säte på Skolan för teknikvetenskap och bedriver multidisciplinär forskning kring fordonskonstruktion med hänsyn till konkurrenskraft och miljöeffekter. Forskningen utförs i nära samarbete med svensk fordonsindustri och Centret erbjuder ett dynamiskt kontaktnät inom akademin så väl som med industri och myndigheter.

Publiceringsdatum
2012-02-12

Arbetsuppgifter
Doktorand i lättviktshjulhörns-koncept och deras integration i framtidens fordon: Din uppgift blir att analysera innovativa fordonskoncept med hjulhörnsfunktionalitet, med fokus på fordonsfunktioner för att hantera krav på egenskaper så som rullmotstånd, däck/vägslitage, komfort, handling och säkerhet.
Vill du bidra till utvecklingen av framtidens fordon?

På grund av de miljöproblem som konventionella förbränningsmotorer orsakar och den förväntade minskningen av tillgången på olja, har elektriska fordon vunnit stort intresse under senare år. Dessutom vill man minska energiförbrukningen för framtidens fordon vilket man kan åstadkomma genom att göra fordonet lättare.

Ett innovativt framtidskoncept är ett lättviktsfordon med hjulmotorer tillsammans med integrerad aktiv fordonsfjädring. En elmotor vid varje hjul ger fördelar när det gäller utrymme, kontroll och effektivitet. Hjulhörnskonceptet ger även möjlighet till drivning, bromsning och styrning vid varje hjul oberoende av de övriga hjulen, vilket erbjuder potential till förbättring av fordonets stabilitet, säkerhet och ECO2 egenskaper.

Fokus är på ECO2-egenskaper för ett lätt hjulhörnsfordon, dvs hur kan hjulhörnsfunktionaliteten användas för att reglera hjulupphängning, styrning, drivning och bromsar på ett sådant sätt att kompromissen mellan rullmotstånd, däck/vägslitage, komfort, handling och säkerhet kan optimeras? Projektet involverar modellering, simulering, experiment och analys av fordonsdynamiska egenskaper.

Kvalifikationer
Den sökande måste ha en civilingenjörsexamen i Farkostteknik, Teknisk fysik, Maskinteknik eller motsvarande examen. Goda kunskaper i dynamik och matematik krävs. Kunskap om fordonsdynamik och reglerteknik är en fördel.

Sökanden ska vara starkt motiverad för forskarstudier, ha bra samarbets- och kommunikationsförmåga samt ha god analytisk och problemlösningsförmåga.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Ersättning
Lönen fastställs enligt standardavtalet för doktorandanställning på KTH

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-03-12
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.Obligatoriskt försättsblad (ladda ner från: Klicka på denna länk för att göra din ansökan
2.CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
3.Personligt brev (max 1 sida)
4.Betyg och examensbevis
Ansökan ska skickas per e-post till ihallon@kth.se . De ovan angivna dokumenten ska bifogas som word-filer eller pdf-filer. Ange referensnummer S-2012-0247 i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0247
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Jenny Jerrelind, jennyj@kth.se
Annika Stensson Trigell, 08-790 7657, annika@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1155655

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: