Doktorand i järnvägsteknik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6955 på grundnivå och 5545 på avancerad nivå. Dessutom 1314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.

Publiceringsdatum
2010-09-12

Arbetsuppgifter
En doktorandtjänst i järnvägsteknik med fokus på effektiv modellering av kontakten mellan hjul och räl.
Institutionen för Farkost och flyg erbjuder en doktorandtjänst inom ämnet järnvägsteknik. Arbetet avser modellering av kontakten mellan hjul och räl kopplad till dynamisk simulering av helt fordon. Den lilla och högt påkända kontaktytan är fordonets gränssnitt mot infrastrukturen som måste utvärderas i varje tidssteg i en transient analys. Därför måste modellen vara numeriskt effektiv. Traditionellt används Hertz metod för normalkontaktproblemet och Kalkers förenklade modell för tangentialproblemet.
Senare forskning relaterad till hjul- och rälprestanda antyder att de traditionella modellerna är otillräckliga. För att kunna prediktera nedbrytningsmekanismer som nötning och utmattning krävs förbättrade metoder för att bestämma kontaktytans storlek och form samt spänningsfördelning.
Syftet med föreliggande forskningsprojekt är att på solid vetenskaplig grund utveckla en praktiskt användbar modell som motsvarar moderna krav på både noggrannhet och numerisk effektivitet. Traditionella begränsningar, som Hertz-kontaktens krav påkontaktgeometri och elastisk identitet samt antagande om elastiskt halvplan, förväntas kunna övervinnas.
Projektet ingår i KTH Järnvägsgruppens forskningsprogram för samverkan fordon - bana, en framgångsrik verksamhet som rönt internationellt erkännande.

Kvalifikationer
Erforderliga kvalifikationer för tjänsten är civilingenjörsexamen eller motsvarande i teknisk fysik eller maskinteknik. Lämplig inriktning förutses vara tillämpad mekanik, hållfasthetslära eller numerisk analys. Erfarenheter från fordonskonstruktion, flerkroppssimulering, nötnings- eller utmattningsanalys är meriterande. God förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på engelska krävs. Tjänsten är avsedd för en ambitiös student med målsättningen att avsluta sin forskarutbildning med doktorsexamen.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Lön: Enligt den s k doktorandstegen vid KTH.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-10-15
Följande handlingar skall bifogas ansökan:
• Ett personligt brev (ca en sida) med bakgrund och motivering till intresset för forskarstudier inom aktuellt ämne.
• CV med examensbevis.
• Kurslista med vitsord samt examensarbete.
• Andra dokumenterade meriter.
• Referenser.
• All dokumentation ska vara på svenska eller engelska.
Ange referensnummer: S-2010-0613 i mailets ämnesrad.
Ange följande referens när du ansöker: S-2010-0613
Ansökan kan skickas till e-postadress: bnor@kth.se
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Mats Berg, 08-790 8476, mabe@kth.se
Roger Enblom, 08-790 6251, renblom@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, : 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
730801

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: