Doktorand i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat läran

Högskolan Väst / Datajobb / Trollhättan
2012-05-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat läran" (publicerad 2013-09-02) ⬅️


Visa alla datajobb i Trollhättan, Essunga, Vänersborg, Lilla Edet, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Högskolan Väst i Trollhättan, Vänersborg eller i hela Sverige

Högskolan Väst

Doktorand i Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL) - IKT - Didaktik i grundskolan. Ref. nr R 2012/23

Vi finns i Trollhättan med drygt 11 500 studenter och ca 600 anställda. Vårt fokus ligger i arbetsintegrerat lärande och vi ligger i topp i landet när det gäller studenternas etableringsgrad på arbetsmarknaden. Välkommen till en högskola där alla går till jobbet.

Forskningsprojektet - IKT - Didaktik i grundskolan

Skolan är på väg att digitaliseras, eftersom användning av Informations- och Kommunikations Teknologi (IKT) anses både kvalitetsskapande och nödvändig i dagens skola.  Detta framgår bl.a. av alla satsningar på att förse skolor med teknik och på införandet av digital kompetens i grundskolans nya läroplaner. Goda exempel på teknikstödd undervisning utförd av eldsjälar målas upp som framtidens framgångsrecept. Det finns en hel del belägg för den nya teknikens potential att engagera elever till bättre och djupare lärande, samtidigt som forskning visar att lärarens undervisningskvalitet är den faktor som påverkar elevers lärande mest och lärares intresse av och förmåga att vidareutveckla sin undervisning med hjälp av ny teknik varierar stort.

Detta leder oss till projektets huvudfråga: Hur når vi en allmänt utbredd, långsiktigt hållbar ämnesdidaktisk IKT-kompetent lärarkår i den svenska grundskolan?  Med ämnesdidaktisk  IKT-kompetens menas förmågan att anpassa sin undervisning till ämnets och teknikens utveckling för att stödja elevers inhämtande av för ämnet relevanta färdigheter och förmågor. Matematik är ett aktuellt ämne att studera i sammanhanget, då elevers rådande ämneskunskaper ifrågasätts och kompetensinsatser planeras nationellt. Då forskningens mål är att öka kompetensen allmänt inom professionen, innebär projektet att utveckla och studera olika komptensutvecklingsmetoders samt utvärdera dessas effekt över tid. Utmaningar i forskningen innefattar bl.a. Hur organiseras kompetensutvecklingsinsatser så att förändringsarbetet blir hållbart över tid? Hur kan kompetensutveckling anpassas till och motivera hela lärarkåren? Hur kan kompetensutvecklingsinsatser och förändrade undervisningspraktiker värderas på ett bra sätt?

Ämnesområde: Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Forskningsmiljö: Doktorandprojektet kommer att bedrivas i nära samarbete med andra doktorander och forskare vid Högskolan Västs forskningsmiljö Lärande i och för det nya arbetslivet, LINA. För mer information om forskningsmiljön LINA se: http://www.hv.se/extra/pod/?module_instance=3&id=568

Arbetsuppgifter: Forskarutbildningen innebär, förutom deltagande i forskarutbildningens kurser, genomförande av ett självständigt avhandlingsarbete. Den som är anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer är 20 % av full arbetstid (Högskoleförordningen 5 kap 2§). Eventuell institutionstjänstgöring (20 %) genomförs i huvudsak inom undervisningsfältet informatik.

Behörighetskrav: Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper*.

Särskild behörighet har den som har kunskaper motsvarande 120 högskolepoäng i informatik eller i annat ämne med relevans för informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, varav minst 30 hp på avancerad nivå. Uppsats/examensarbete omfattande minst 15 hp på avancerad nivå, i informatik eller i annat ämne med relevans för informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, skall ingå.

• Den som före den 1 juli 2007 uppfyller tidigare krav på grundläggande behörighet, dvs. minst 120 poäng högskoleutbildning eller motsvarande utländsk utbildning, har grundläggande behörighet fram till utgången av juni 2015.

Se 3.1 och 3.2 i Allmän studieplan för forskarutbildningen i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2012/189 B 25:

http://www.hv.se/extra/pod/?module_instance=3&id=925

Bedömningsgrunder: Urval bland sökanden skall göras med hänsyn till förmågan att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningsgrunder hittas i 3.3 Allmän studieplan för forskarutbildningen i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2012/189 B 25.

Varaktighet: En anställning som doktorand skall gälla tillsvidare, dock längst till en viss tidpunkt och aldrig längre tid än ett år efter avlagd doktorsexamen. Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Anställningen motsvarar fyra års heltidsstudier under maximalt åtta år (Högskoleförordningen 5 kap 7§).

Ansökan görs digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Se www.hv.se, Lediga anställningar. Länk http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&id=985&module_instance=5

Ansökan ska bestå av:

• CV/Meritförteckning
• Examensarbete på avancerad nivå
• Intyg examen på avancerad nivå eller motsvarande
• Idéskiss** för avhandlingsprojektet
• Övriga handlingar som den sökande önskar åberopa

Detta skall vara Högskolan Väst tillhanda senast 2012-06-24.

De underlag som inte kan skickas digitalt ska skickas till: Högskolan Väst, Personalavdelningen, 461 86 Trollhättan. Ange ref.nr: R 2012/23

• * Med idéskiss menas en skriftlig idéöversikt för avhandlingsarbetet, författad av den sökande, där den sökande redogör och reflekterar runt projektets bakgrund och relevanta studier, egna tankar, idéer och metodansatser för forskningsprojektet. Idéöversikten för avhandlingsarbetet skall ses som ett prov på den sökandes uppfattning av området, kännedom om (lämpliga) vetenskapliga metoder inom fältet, analytisk förmåga, och även förmåga att uttrycka sig i skrift.

Eftersom vi använder det statliga ramavtalet när det gäller annonsförmedling, så undanbedes annonsförsäljare vänligt men bestämt.

Publiceringsdatum
2012-05-28

Arbetstider och omfattning
100% visstidsanställning mer än 6 månader eller längre

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-06-24
Ange följande referens när du ansöker: 2012/23
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lena Pareto, Universitetslektor i datalogi, 0520-22 35 28

Facklig kontakt
TCO-ST: Magnus Andersson, +46520-22 31 93
SACO-S: Folke Lundberg, +46520-22 35 18

Företag
Högskolan Väst

Adress
Högskolan Väst
Gustava Melins gata 2
46186 Trollhättan

Jobbnummer
1255461

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Högskolan Väst

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Högskolan Väst: