Doktorand i Hållfasthetslära
Lunds universitet, LTH, Institutionen för byggvetenskaper / Högskolejobb / Lund
2025-01-15
Visa alla högskolejobb i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds universitet, LTH, Institutionen för byggvetenskaper i Lund Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Doktorand i Hållfasthetslära med fokus på experimentell solid-state Li-ion batterimekanik
Beskrivning av arbetsplatsen
Hållfasthetslära var den första avdelningen som etablerades vid LTH och är idag en del av Institutionen för Byggvetenskaper.
Avdelningen verkar i en internationell miljö och har kontakt med forskningsorganisationer och företag både nationellt och internationellt. Idag består Avdelningen för Hållfasthetslära av cirka 25 anställda varav ca 15 är doktorander. Arbetsklimatet är öppet och välkomnande och strävar efter att varje medarbetare ska ges möjlighet att utvecklas personligen och professionellt.
Ämnet hållfasthetslära behandlar metoder och principer för att beskriva deformerbara kroppar. Hållfasthetslära är ett basämne inom maskinteknik och av grundläggande betydelse för närstående discipliner. De problem och frågeställningar som behandlas inom hållfasthetslära har tydlig relevans för industriella tillämpningar.
Forskning i ämnet hållfasthetslära vid LTH är speciellt inriktad mot konstitutiv mekanik, numeriska metoder, mikrostrukturmekanik, strukturoptimering och experimentella metoder. Avdelningen har även en stark aktivitet inom röntgen och neutron metoder för materialforskning.
Projektbeskrivning
Doktorandprojektet finansieras av det svenska statligt finansierade batteriinitiativet COMPEL. Forskningen kommer att fokusera på att utveckla och utnyttja avancerade experimentella och röntgenkarakteriseringsmetoder för att studera mekaniken hos solid-state Li-ion batterier. Projektet kommer att utforska flerskalig mekanik som är involverad i produktion och drift av solid-state Li-ion batterier med hjälp av avancerade metoder, inklusive röntgentomografi och 3D röntgendiffraktion för att till exempel följa 4D (3D+tid) kopplad elektrokemo-mekanisk utveckling i battericeller i drift. Experiment kommer att utvecklas och utföras på vår interna röntgentomografianläggning samt vid den närliggande MAXIV-synkrotronen och vid internationella synkrotronanläggningar som ESRF i Grenoble, Frankrike.
Publiceringsdatum2025-01-15Dina arbetsuppgifterDoktorandernas huvudsakliga uppgifter är att ägna sig åt sina forskningsstudier, vilket inkluderar att delta i forskningsprojekt och forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår även medverkan i undervisning och annat institutionsarbete (högst 20%).
Arbetsuppgifterna i forskningsprojektet kommer att omfatta:
forskning om de kopplade elektrokemo-mekaniska processerna vid produktion och drift av solid-state Li-ion batterier;
utveckling av nya in-situ, operando batteri experiment som utnyttjar avancerade röntgenmetoder inklusive röntgenabsorption/faskontrast tomografi och 3D-röntgendiffraktionstomografi;
köra experimentella kampanjer, inklusive vid internationella synkrotronanläggningar och 4D Imaging Lab;
analysera experimentella data och relatera resultaten till teorier/modellering.
Behörighet
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har
avlagt examen på avancerad nivå eller
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller
på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper
Kraven på särskild behörighet för Hållfasthetslära uppfyller den som har:
minst 45 högskolepoäng inom för ämnet relevanta kurser, eller
civilingenjörsexamen inom maskinteknik, teknisk fysik, teknisk matematik, väg och vattenbyggnad eller näraliggande ämnesområden.
Övriga krav:
Goda kunskaper i fysik och hållfasthetslära
Nyfikenhet på forskning och undervisning i allmänhet, plus motivation för det aktuella forskningsprojektet
Kreativitet med god förmåga till samarbete och nätverkande
Mycket goda kunskaper krävs i engelska, både i tal och i skrift.
För annonsen i sin helhet, vänligen se
https://lu.varbi.com/se/what:job/jobID:770070/LTH - Lunds Tekniska Högskola - är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare - varav många verkar inom världsledande profilområden - omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi - till nytta för världen.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2024/3453".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)
Arbetsplats Lunds universitet, LTH, Institutionen för byggvetenskaper
Kontakt Stephen Hall
stephen.hall@solid.lth.se +46462224589 Jobbnummer 9104542