Controller
Sandvik Hard Materials AB / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sandvik Hard Materials AB i Stockholm SHM, Business Unit Stockholm består av 32 medarbetare som tillverkar och säljer hårdmetallvalsar för varmvalsning. 95 % av enhetens försäljning går på export och kunderna finns representerade över hela världen. Vi har de senaste åren haft en god tillväxt och befinner oss inför nya spännande utmaningar varför vi behöver förstärka vår organisation i Stockholm med en controller.
Publiceringsdatum2011-02-14Dina arbetsuppgifterSom controller kommer du att delta i bokslutet för enheten och ha ett tydligt ansvar för vissa delar såsom hantering av leverantörs- och kundreskontror samt huvudbok. Successivt kommer du att blir mer involverad i styrningen av enheten genom att du tar fram den mest väsentliga informationen ur stora siffermängder, drar rätt slutsatser och sammanfattar dessa i heltäckande analyser och beslutsunderlag. Du förmår att anpassa rapporter och presentationer efter mottagaren. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:
• ansvara för huvudbok, leverantörs- och kundreskontror och tillhörande rapporterings-, boksluts- och avstämningsarbete samt kostnadsuppföljning.
• medverka i, samt ansvara för, delar av den finansiella planeringen och prognostiseringen samt för vissa analyser och uppföljningar.
• stödja verksamhetens chefer och organisationen genom att skapa rapporter samt tolka, förklara och komma med åtgärdsförslag.
• utforma relevanta nyckeltal, nyckeltalsuppföljning och analyser.
• delta i ekonomiska utredningar och förberedelser av investeringsrelaterade frågor.
• aktivt delta i systemrelaterade frågor.
Du kommer att rapportera till affärsenhetens chef.
ProfilVi söker dig som har en civilekonomexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Goda kunskaper i MS Excel är en förutsättning för tjänsten liksom viss erfarenhet av arbete med ekonomisystem samt några års erfarenhet av praktiskt ekonomiarbete, såsom exempelvis bokslut. Erfarenhet av ett heltäckande affärssystem (ERP-system), och då främst Movex, är meriterande. Då koncernspråket är engelska är det en förutsättning att du behärskar språket väl, i både tal och skrift. Det är också viktigt att du har en vilja och ambition att växa i rollen, då tjänsten successivt kommer att innebära ett ökat ansvar.
Som person är du noggrann och analytisk med en god förmåga att dokumentera och förenkla rutiner och beskrivningar. Du har ett genuint intresse för att lära dig mer om organisationen och du kan självständigt driva frågor samt ta egna initiativ till förbättringar. Du har mod, integritet och kompetens att på ett ödmjukt sätt ifrågasätta oklarheter och kan därmed verka för förändring. Du har även förmåga att skapa, underhålla och bevara goda relationer. För att kunna informera om företagets ekonomistyrningssystem på ett lättförståeligt sätt, är det av stor vikt att du besitter såväl god kommunikativ som pedagogisk förmåga.
Kontaktinformation
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Menderes Kayhan, Business Units Manager, 08-726 66 04
Hans-Olof Helmersson, Business Controller SHM, 026-26 69 04
Emma Tägt, HR Advisor, 08-726 66 56
Facklig kontaktMattias Elfwing, Sveriges Ingenjörer, 08-726 67 47
Jan Kjellgren, Unionen, 08-726 65 83
Björn-Åke Högblom, Ledarna, 08-726 65 75
Välkommen med din ansökan senast 2011-02-27.
Läs mer om Sandvik och ansök via
www.sandvik.se/jobb, jobb-id: 305686.
För frågor angående rekryteringsprocessen kontakta HRdirect, 026-26 14 44.
Ansvarig rekryterare
Andreas Jonsson
Arbetstider och omfattningTillsvidare
Heltid
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-02-27
Ange följande referens när du ansöker: 305686
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
FöretagSandvik Hard Materials AB
AdressSandvik Hard Materials AB
xxxxx STOCKHOLM
Jobbnummer 850511
Observera att sista ansökningsdag har passerat.