Controller
Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet
Inom Pensionsmyndigheten pågår ett intensivt utvecklingsarbete med syfte att förbättra konsumentskyddet inom premiepensionen, så att pensionssparare och pensionärer blir stärkta i sina fondval. Med anledning av detta har vi omorganiserat vår fondverksamhet och bildat en ny avdelning. I samband med detta söker vi nu en controller med compliance-kompetens till den nyinrättade Fondtorgsavdelningen på Pensionsmyndigheten.
Fondtorgsavdelningen ansvarar för förvaltningen av avtalen med de fondförvaltare som vill erbjuda sina fonder inom premiepensionen samt för att kontrollera att de fondförvaltare som finns representerade på fondtorget lever upp till de krav som ställs. Vidare ansvarar avdelningen för den dagliga handeln av fondandelar i premiepensionssystemet på fondtorget, och för alla de ekonomiska transaktioner som uppkommer kring handeln samt för den dagliga bokföringen.
Fondtorgsavdelningen hanterar även all individrelaterad information om fonder, all information till och från fondförvaltare samt ansvarar också för att löpande ta emot och hantera kundsynpunkter kring fonder, fondförvaltare och fondtorget.
Vi sitter i trevliga lokaler i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana.
I och med att avdelningen är ny kommer du att i samråd med den nya avdelningsledningen få möjlighet att utveckla rutiner, metodik och arbetssätt för uppföljning av verksamheten. Myndigheten har en god och väl fungerande modell för intern styrning och kontroll och initialt kommer du att arbeta med frågor som rör utvecklingen av avdelningens styrmodell, interna styrning och kontroll samt utveckla och analysera nyckeltal för uppföljning av myndighetens verksamhet.
I ditt löpande arbete kommer du att;
• leda och samordna planering, styrning, analys och uppföljning av fondtorgsavdelningens ekonomi samt ansvara för löpande rapportering
• ansvara för att löpande följa upp och analysera resultatet månadsvis, och i samband med fördjupade uppföljningar
• löpande kontrollera och följa upp regelefterlevnaden i verksamheten, och säkerställa att kvalitet och produktivitet upprätthålls
• arbeta med processerna för verksamhetsplanering, resultatuppföljning och intern styrning och kontroll
• representera avdelningen i interna och externa sammanhang och fungera som bollplank och diskussionspartner till cheferna i ekonomiska frågor, t.ex. prognoser och budget.
• samarbeta med Ledningsstaben och myndighetens övriga controllers för att säkerställa hög kvalitet i planeringen och uppföljningen samt att enhetliga rutiner och arbetssätt införs.
Publiceringsdatum2018-01-03Erfarenhet och utbildningDu har akademisk examen, gärna civilekonom eller motsvarande. Du har minst fem års erfarenhet av att arbeta med verksamhetsstyrning, planering och uppföljning samt intern styrning och kontroll. Du är van att arbeta med analyser och utredningar, både självständigt och tillsammans med andra.
Du mycket goda kunskaper i Excel, och vi ser det som meriterande om du även har goda kunskaper i Agresso.
Det är även meriterande om du har praktisk erfarenhet av riskhantering eller regelverksfrågor inom finansbranschen.
Dina egenskaperSom controller behöver du vara analytisk, kvalitetsmedveten och drivande. Du kommer att ha ett självständigt arbete, men du har i din roll som controller många och varierande kontakter vilket kräver att du är professionell i din yrkesutövning och att du har mycket god samarbetsförmåga. Du har en utvecklad förmåga till att se helheten samt att kunna sätta saker i sitt rätta sammanhang. Du måste vara utvecklingsinriktad, förtroendeingivande samt ha hög integritet. Du har även förmåga att kommunicera resultatet av ditt arbete till andra yrkesgrupper.
I urvalet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationTjänsten är placerad vid vårt kontor i Hornstull i Stockholm där vi sitter i ljusa moderna lokaler.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta Mats Öberg tel. 010-454 23 50
Fackliga representanter SACO; Linda Modin, 010-454 33 36 eller Anna-Karin Åhrman-Cortelius , 010-454 39 14 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-01-21
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2017-141
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
AdressPensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm
KontorsadressHornsgatan 168
Jobbnummer 3881954
Observera att sista ansökningsdag har passerat.