Chef till Rättsenheten
Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Jönköping
2020-12-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Chef till Rättsenheten" (publicerad 2022-08-02) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping,
Eksjö,
Skövde,
Borås,
Alingsås eller i
hela Sverige Vi söker dig som vill ta aktiv del i arbetet med att skapa rättsliga förutsättningar för digitaliseringen av Sveriges Domstolar.
På rättsenheten stöttar vi Domstolsverkets alla avdelningar i rättsliga frågor, vi tar aktiv del i alla utvecklingsprojekt och vi ger domstolarna stöd i administrativa frågor och frågor som hör till mål- och ärendehanteringen.
Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap. Som enhetschef hos oss blir du en nyckelperson i den fortsatta utvecklingen av verksamheten inom Sveriges Domstolar. Du har erfarenhet från arbete i domstol, chefserfarenhet och din förståelse för domstolarnas uppgift samt hur behov och förändringar i omvärlden påverkar domstolarnas arbetssätt är central.
Vad innebär arbetet?
Din roll som enhetschef innebär att du leder enhetens arbete och utvecklar verksamheten tillsammans med medarbetarna. Du har personal- och budgetansvar och deltar aktivt i hela avdelningens arbete genom ditt engagemang i avdelningens ledningsgrupp som består av rättschefen och två enhetschefer. Rättsenheten arbetar i nära samverkan med övriga avdelningar på Domstolsverket, domstolarna och andra berörda myndigheter. Du rapporterar till rättschefen som har ett huvudansvar för att leda det juridiska arbetet i strategiska och principiella frågor.
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med andra skapa rättsliga förutsättningar för digitaliseringen av domstolarnas kärnverksamhet men också att ge stöd i juridiskt administrativa frågor. Vidare förutsätts du proaktivt driva frågor kring författningsförändringar i syfte att utveckla domstolarnas kärnverksamhet. Du ansvarar också för att domstolarna får konsultativt stöd i juridiska frågor som rör exempelvis personuppgiftshantering samt offentlighet och sekretess. I rollen ingår hantering av ett brett spektrum av juridiska frågor som har betydelse för både Domstolsverket och Sveriges Domstolar som helhet.
Medarbetarna finns på flera av Domstolsverkets kontor, vilket innebär resor i tjänsten och förmåga att leda medarbetare på distans.
Vem är du?
Vi söker dig som är jurist och har väl vitsordad erfarenhet av domstolsarbete. Är du ordinarie domare är det meriterande. Du ska också ha ett starkt intresse för att utveckla domstolarnas verksamhet, ha erfarenhet från utvecklingsarbete, ha chefserfarenhet och ta din ledarroll på stort allvar. För att lyckas i rollen måste du vara självgående, drivande och ansvarsfull. Du är van att samverka och skapa dialog på ett sätt som inger förtroende. Som ledare drivs du av att motivera och coacha dina medarbetare och av att leda genom tillit. Du är pragmatisk, lösningsorienterad och har förmåga att fatta beslut utifrån ett helhetsperspektiv. Du inser vikten av att skapa en god stämning där alla får en möjlighet att utvecklas. Du har god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Rättsenheten kommer från den 1 januari 2021 vara en av två enheter på den nya Rättsavdelningen. På enheten arbetar 15 jurister och en administratör. Merparten av juristerna är domarutbildade och alla har erfarenhet från domstol. Avdelningens andra enhet är enheten för internationella relationer.
Rättsenheten har en central roll när det gäller att bevaka och utreda de rättsliga förutsättningarna för olika utvecklingsinsatser som Domstolsverket bedriver. Enheten har också till uppgift att i nära dialog med domstolarna initiera nödvändiga författningsändringar samt ta fram föreskrifter till stöd för domstolarnas arbete. En annan viktig uppgift är att i samband med lagförändringar analysera deras påverkan på arbetsformer och rutiner och ge domstolarna stöd i sådana frågor. Andra ansvarsområden är förvaltning av riktlinjer som tas fram till stöd för den dömande verksamheten och att vara sammanhållande både i arbetet med att besvara enkäter med internationell anknytning och i arbetet med remisser och föreskrifter.
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet. Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. Läs mer under
www.domstol.se.Övriga upplysningar
Anställningen är tillsvidare med ett fyraårigt chefsförordnande. Placeringsort är i Jönköping första hand, men även Göteborg eller Malmö kan vara aktuellt. Urval kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan senast 17 januari 2021.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2020-12-18ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-01-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Domstolar
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/1736".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Domstolsverket
Jobbnummer 5494910
Observera att sista ansökningsdag har passerat.