Chef för IT-serviceenheten i Lunds kommun

Lunds kommun / Datajobb / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds kommun i Lund, Malmö eller i hela Sverige

Lund skapar framtiden - med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.




Publiceringsdatum
2020-01-17

Om företaget
Lund ligger centralt beläget i den expanderande Öresundsregionen.

Staden lockar människor som vill förändra världen. Här finns ett världsledande universitet med 47 000 studenter, företag med en global marknad och ett universitetssjukhus i forskningens framkant. De nya forskningsanläggningarna MAX IV och ESS kommer att prägla hela regionen. I Lunds kommun arbetar ca 10 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra 126 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss.

Vi söker nu medarbetare som tillsammans med oss vill vara med om att forma framtidens Lund.

Den nya Serviceavdelningen på Kommunkontoret har från den 1 januari 2020 i uppdrag att vässa kommunens interna service inom IT, HR, Ekonomi och företagshälsovård. Vi söker nu en enhetschef som vill bidra till avdelningens ledning och utveckling framöver. Vi söker dig som vill ha ett komplext och utvecklande arbete inom serviceområdet på ledningsnivå.

Dina arbetsuppgifter
Enheten för IT-service har 12 medarbetare. Tjänsten omfattar chefsansvar för personal inom vår service desk och på plats support.

Som enhetschef har du personal-, verksamhets- och ekonomiskt ansvar. Du leder en kompetent verksamhet som bidrar till utveckling av lunds kommuns service, arbetssätt och processer. IT-leveransen till våra kunder ska präglas av ett högt säkerhetstänkande och en hög kvalitet.

Dina huvudsakliga uppgifter blir att leda det dagliga arbetet inom enheten, vilket innebär att:

- leda, styra och utveckla din verksamhet och dina medarbetare
- leda gruppen i dess dagliga arbete och ansvara för problemlösning och stöttning i den dagliga driften
- upprätta och utvärdera rutiner, processer och dokumentation
- driva effektiviseringsarbete genom förbättrings- och förändringsaktiviteter inom enheten och ansvarsområdet
- tillse att enheten har rätt kompetens
- ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
- utifrån uppdraget coacha, motivera, stödja och skapa förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Som enhetschef ingår du i Serviceavdelningens ledningsgrupp och du kommer även att ingå i IT-avdelningens strategiska ledningsgrupp. Inom din roll kommer du också att ha ett särskilt uppdrag att driva arbetet med att vidareutveckla hela serviceavdelningens supportverksamhet tillsammans med ledningsgruppen och chefen för Serviceavdelningen i enlighet med vår vision och våra mål.

Vi söker dig som
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning samt minst två års erfarenhet som chef inom IT-support/ Helpdesk/ Servicedesk alternativt att IT-supporterfarenhet kombinerad med ledarerfarenhet inom något annat område. Erfarenhet inom offentlig eller kommunal sektor är meriterande. Du har kunskap om moderna processer och ärendehanteringssystem. Dessutom har du erfarenhet av att driva och leda i en komplex organisation med höga krav på att samordna och prioritera olika intressenters krav och behov. Du arbetar med stort engagemang och har ett intresse för samhällsfrågor, vi ser gärna att du också har erfarenhet av att driva förändringsarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av ITIL och PM3 modellen.

Vi vill hitta dig som ger service i världsklass och som alltid sätter användaren i fokus. Du förstår verksamhetens mål väl och utifrån dem sätter du upp mål för dig själv och arbetar målinriktat för att uppnå dem. I din ledarroll, motiverar och engagerar du medarbetarna för att uppnå gemensamma mål.

På vår arbetsplats sker ständiga förbättringar, vi vill framåt och vi vill utvecklas. Därför är det viktigt att du delar vår ambition. Vidare är du lyhörd, kommunikativ och flexibel i ditt sätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi står inför ett antal större förändringar som kräver god förmåga att strukturera och planera. Vi lägger stor vikt vid dina personliga drag, och speciellt vid din förmåga att leda och motivera andra!

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lunds kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/62".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lunds kommun (org.nr 212000-1132)

Arbetsplats
Kommunkontoret

Jobbnummer
5047378

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds kommun: