Bygglovshandläggare
Avesta kommunkoncern / Säkerhetsjobb / Avesta
2025-03-21
Visa alla säkerhetsjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Avesta kommunkoncern i Avesta Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?
Västmanland-Dalarna miljö- och byggförvaltning är en sammanslagning av Avestas, Fagerstas och Norbergs miljö- och byggförvaltningar. Den gemensamma förvaltningen, med Avesta som värdkommun lyder under en kommungemensam politisk nämnd med representation från alla tre kommuner. Med enheterna Plan och Bygg, Kart och Mät, Miljö samt Administration verkar förvaltningen i en region med drygt 42 000 invånare.
Publiceringsdatum2025-03-21ArbetsuppgifterHos oss får du möjlighet att på ett serviceinriktat, rättssäkert och skyndsamt sätt ansvara för ärenden som hanteras enligt Plan- och bygglagen.
Du kommer att få handlägga byggärenden med fokus på bygglovsprövningen. Beroende av kompetens och intresse kan även andra ansvarsområden vara aktuella, exempelvis tekniska prövningar, tillsyn, förhandsbesked och strandskyddsdispenser.
I tjänsten ingår även att lämna råd och upplysningar i byggfrågor, vilket innebär att du arbetar utåtriktat och har mycket kontakt med byggherrar. Arbetet bedrivs självständigt med stort eget ansvar och i samverkan med dina kollegor.
Byggenheten är ett engagerat team som diskuterar och delar kunskap och erfarenheter med varandra för en hög kvalitet med rättssäkerhet och enhetlig tillämpning av Plan- och bygglagen. Vi arbetar med ständiga förbättringar vilket innebär att du tillsammans med kollegor utvecklar och förbättrar rutiner och processer som rör arbetet, både internt och mot våra medborgare.
För att hålla en hög kvalitet i arbetet är omvärldsbevakning, kompetensutveckling och deltagande i projekt självklara delar.
KvalifikationerUtbildningsbakgrundVi söker dig som är utbildad civilingenjör bygg, byggnadsingenjör, arkitekt, byggnadsantikvarie eller jurist från universitet eller högskola, alternativt annan utbildningsbakgrund inom husbyggnadsteknik, samhällsbyggnad eller erfarenhet från byggbranschen som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig för arbetet.
Myndighetsutövning
Du har goda kunskaper i främst bygglagstiftningen och har en god förmåga till att sätta dig in i regelverk och domar. Det är även meriterande om du har erfarenhet av bygglovsprövning, kommunala beslutsprocesser och/eller myndighetsutövning i allmänhet.
Tydlighet
Kravet på korrekt formulerade beslut och tydliga motiveringar gör att du måste kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och i skrift.
Datakunskaper
Du har en god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet, och det är meriterande om du har erfarenhet av ärendehanteringssystemen ByggR/NOVA.
KörkortskravB-körkort är ett krav för tjänsten.
Självständigt arbete
Du är duktig på att självständigt organisera och prioritera i ditt arbete.
Samarbete och samverkan
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som samarbetsförmåga, engagemang och förmåga att skapa förtroende genom sakligt bemötande. I rollen är det viktigt att du har god förståelse för hur andra tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att tydligt förmedla information externt och internt. Då arbetet innebär mycket kontakt med bygglovsökande och andra intressenter är det av stor vikt att du är lyhörd för andras idéer, tydlig, pedagogisk och lösningsfokuserad.
Service
Du är en servicemedveten person som sätter kunden i fokus genom ett professionellt bemötande och god kommunikation. Du ska ha lätt för att samarbeta med både arbetskamrater och kunder.
ÖVRIGT
Vi är Västmanland-Dalarna miljö- och byggförvaltning och vi som jobbar här utgår från vår värdegrund med fokus på:
Engagemang - Genom ett stort engagemang för vårt arbete kan vi inspirera våra kollegor och tillsammans utveckla verksamheten och nå gemensamma mål.
Samarbete - Att stötta, hjälpa och lyfta varandra med respekt för våra olika roller och lita på att andra sköter sina arbetsuppgifter efter bästa förmåga
Tillit - Att känna tillit och trygghet att man kan vara sig själv och att alla blir accepterade.
Det finns en hög delaktighet hos våra medarbetare, våra åsikter räknas och vi är med och påverkar vår arbetsvardag.
Det finns stora möjligheter att vidareutveckla sig i sin roll, både i det dagliga arbetet och via interna/externa utbildningar. Vi känner meningsfullhet i vårt arbete och levererar kvalité till medborgaren i allt från bygglov, anmälan, tillsyn samt dialoger inför bygglovsprocesserna. Vi har en god struktur och är rutinerade i vårt tillvägagångssätt där vi är korrekta, effektiva och målinriktade.
Hos oss får du även möjligheten till en mer balanserad vardag, med flexibel arbetstid och distansarbete. Du kan även nyttja friskvårdstimmen och friskvårdsbidrag, där du i anslutning till jobbet kan fokusera på din hälsa och ditt välmående.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Försäljning av annons- och rekryteringstjänster undanbedes.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C240350/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Avesta kommun (org.nr 212000-2262)
Arbetsplats Avesta kommunkoncern
Kontakt Plan- och byggchef
Fredrik Rooslien
fredrik.rooslien@avesta.se 0226-64 55 98 Jobbnummer 9236192