Bygglovshandläggare

Kristianstads kommun / Säkerhetsjobb / Kristianstad
2018-07-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Bygglovshandläggare" (sökbar t.o.m. 2025-01-05) ⬅️


Visa alla säkerhetsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att planera den fysiska miljön i kommunen och arbetar med bygglov, planering av framtida bebyggelse, lantmäteri och geografisk information. Vi ansvarar också för att ge tillstånd och bedriva tillsyn i syfte att skydda hälsa och miljö. Vi drivs i vårt arbete av en vilja att bidra till utveckling, såväl våra kollegors som dem vi är till för - samhället och medborgarna.



På plan- och bygglovsavdelningen arbetar idag cirka 30 medarbetare med översikts- och detaljplanering, gestaltnings- och kulturmiljöfrågor, lovhantering, anmälansärenden, rådgivning och tillsyn.

Vårt arbete, som är väldigt brett, utgår från plan- och bygglagen och påverkas av kontinuerliga ändringar och tillägg i lagstiftningen.

Vi i arbetsgruppen tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag och ett gemensamt lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och alla förväntas vara med och bidra till detta. Under det kommande året fokuserar vi på att närma oss en helt digital bygglovshantering samt enkla och smarta e-tjänster för medborgaren.

Publiceringsdatum
2018-07-23

Dina arbetsuppgifter
Som bygglovshandläggare varvar du självständigt arbete med samtal, möten och besök ute på plats i kommunen. Det innebär bland annat kontakt med privatpersoner som ska genomföra sitt livs drömprojekt att bygga en bostad, företagare som vill utvidga sin näringsverksamhet och bostadsbolag som ska utveckla nya bostadsområden. Din huvudsakliga uppgift är att granska lovansökningar, säkerställa att dessa uppfyller de lagkrav som ställs för en god och hållbar byggnation samt att vägleda medborgaren till en sådan. Arbetet innebär också dialog och samarbete med andra kommunala förvaltningar för att tillsammans skapa bra och tydliga förutsättningar för medborgarnas behov i samband med byggnationen.

Vi vet att arbetsglädje och stolta medarbetare behövs för att uppnå riktigt bra resultat. Glädje skapas genom delaktighet, öppenhet, utvecklingsmöjligheter och ett tydligt uppdrag. I vår arbetsgrupp är inga frågor dumma, vi tar oss tid att stötta varandra i svåra uppgifter och vi skrattar tillsammans ofta och mycket. Den enskilda medarbetarens engagemang, kunskaper och kreativitet är viktiga förutsättningar för verksamhetens utveckling och vi försöker skapa förutsättningar för att på bästa sätt ta tillvara allas olika kompetens.

Som nyanställd får du en egen mentor som kan hjälpa dig att komma tillrätta på din arbetsplats, lära känna dina nya kollegor och komma i gång med dina arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi vill att du har en högskoleutbildning som inte nödvändigtvis behöver vara byggnadsteknisk. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från ett relevant område. Utbildning inom arkitektur, samhällsbyggande, bygglovshandläggning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig är meriterande. Du behöver ha förmågan att läsa och tolka lagstiftning och förmågan att söka kunskap. Du behöver ha lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och kunna anpassa ditt språk efter mottagaren. Andra språkkunskaper är meriterande.

Som handläggare är det viktigt att du jobbar metodiskt och strukturerat. Det innebär att du ska kunna planera, ta initiativ, fatta beslut och självständigt driva arbetet framåt. Du behöver vara lösningsorienterad, handlingskraftig och ta ansvar för resultat med hög kvalitet. Du är öppen för kontinuerlig kompetensutveckling för att möta verksamhetens behov och vill vara med och medverka till en god arbetsmiljö. Du har god förmåga att arbeta i olika datasystem och har körkort för personbil. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast efter överenskommelse. Din arbetsplats är Rådhus Skåne som ligger centralt i Kristianstad med närhet till tåg- och busstation.

Har du frågor gällande tjänsten är du välkommen att kontakta stadsarkitekt och avdelningschef Roger Jönsson på telefon 044-13 52 02 eller bygglovssamordnare på telefon 044-13 53 43.

Sista ansökningsdag är 2018-08-31.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast efter överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-31
Ange följande referens när du ansöker: MSF-2018/615
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Roger Jönsson, stadsarkitekt och avdelningschef 044-13 52 02
Petra Mohager, bygglovssamordnare 044-13 53 43

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristiansstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4259283

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: