Bygglovsadministratör

Borlänge kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen/Plan- och byggkontoret / Administratörsjobb / Borlänge
2025-03-20


Visa alla administratörsjobb i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borlänge kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen/Plan- och byggkontoret i Borlänge

På samhällsbyggnadsförvaltningen drivs vi av engagemang och viljan att tillsammans skapa, bevara och utveckla Borlänge till en attraktiv plats att bo, besöka och verka i både nu och för framtiden. Här finns en stark vilja att växa och anta nya utmaningar. Vi strävar efter en kultur som präglas av positivitet och prestigelöshet där det är enkelt att lyfta frågor och få stöd. Vi ser utveckling som en självklar del av vårt arbete och har ett strukturerat fokus på förbättringar. Vi trivs tillsammans och värnar om balansen mellan arbete och fritid och vi arbetar aktivt för att vara en modern och hållbar arbetsplats.

Bygglovsenheten finns inom samhällsbyggnadsförvaltningen i den nya verksamheten miljö, plan och bygg. Vårt kontor ligger i trevliga lokaler i centrala Borlänge med närhet till kollektivtrafik. I dagsläget finns möjlighet att delvis arbeta på distans.

Välkommen till en arbetsplats med drivna, positiva chefer och medarbetare som har stort fokus på service, kvalitet, ständig förbättring och effektivisering.
På bygglovsenheten har vi en dynamisk grupp som består av enhetschef, bygglovshandläggare och utvecklare/utredare samt administratörer. I dagsläget består arbetsgruppen av 11 medarbetare och nu har du chansen att bli en av två bygglovsadministratörer och spela en nyckelroll i vårt team.

Vi har vårt fokus på rätt ställe, nämligen att alltid se dom vi finns för, dvs Borlängebon, och därför ser vi det som en självklarhet att du följer vår värdegrund:

• Jag finns här för Borlängebon
• Jag gillar utmaningar
• Jag möter varje människa med öppenhet

Publiceringsdatum
2025-03-20

Arbetsuppgifter
Som administratör på bygglovsavdelningen kommer du att spela en central roll inom ett team av 11 kollegor. Du kommer att arbeta nära en administratörskollega med liknande uppdrag. Det kan även bli aktuellt att samarbeta med övriga administratörer inom verksamheten som ytterligare gynnar ett effektivt samarbete för verksamheten.

Ditt arbete omfattar bland annat registrering och diarieföring av inkommande handlingar samt att säkerställa att uppgifterna i ärendena är korrekta. Du kommer även att hantera beslutshantering där du kungör och expedierar beslut digitalt och fysiskt, ansvara för fakturering och statistik samt arkivhantering där du gallrar och arkiverar ärenden.
I rollen ingår att vara särskilt kunnig i verksamhetssystem och rutiner för att stötta handläggare. Slutligen hanterar du sekretessprövning av allmänna handlingar som begärs av privatpersoner, media och företag.

Sammanfattningsvis erbjuder tjänsten en dynamisk arbetsmiljö där du bidrar till effektiv verksamhet och korrekt hantering av ärenden.

Kvalifikationer
Krav för tjänsten
• Eftergymnasial utbildning exempelvis inom offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, alternativt dokumenterad erfarenhet minst 2 år.
• Svenska, mycket bra i både tal och skrift.
• Goda kunskaper i MS Office eller likvärdiga kontorsstödsprogram.

Meriterande är om du har
• god kännedom kring kommunallagen, förvaltningslagen, plan- och bygglagen etc.
• tidigare har arbetat i verksamhetssystemet ByggR/ Nova Bygg.
• bra engelska tal och skrift.
• arbetat i ekonomisystem och digitala arkivsystemet Iipax ags.
• erfarenhet av administration inom offentlig verksamhet, myndighetsutövning och arkivering.

För att lyckas i rollen behöver du vara noggrann, strukturerad och trivas med administrativt arbete. Du bör vara bekväm med att hantera många frågor samtidigt och kunna arbeta självständigt och målinriktat för att nå både enhetens mål samt dina egna.

Du är serviceinriktad och uppskattar samarbetet och att hjälpa till även när det är högt tempo. Flexibilitet och viljan att lära dig nya saker är en förutsättning, särskilt då vi är en verksamhet i utveckling.

Du är bra på att lösa problem och anpassa dig vilket gör att du hanterar svåra situationer på ett effektivt sätt. Du är också duktig på att bygga relationer och kommunicera vilket hjälper till att skapa en bra arbetsmiljö och ge bra service.

ÖVRIGT
I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1350641".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borlänge kommun (org.nr 212000-2239)

Arbetsplats
Borlänge kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen/Plan- och byggkontoret

Kontakt
Enhetschef
Amanda Carlsson
0243-740 07

Jobbnummer
9234696

Prenumerera på jobb från Borlänge kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen/Plan- och byggkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borlänge kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen/Plan- och byggkontoret: