Business controller till Siemens AB i Solna
Randstad AB / Controllerjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Randstad AB i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2024-03-04Dina arbetsuppgifterJust nu söker Siemens AB i Solna en konsult via oss på Randstad Finance för att stärka sitt team av business controllers som jobbar mot deras serviceverksamhet. Du kommer att jobba i ett team som består av sju ekonomer och rapporterar till business unit ekonomen för Customer Services inom Digital Industries. I din roll har du även kontakt med säljare och servicechefer för ditt område. Placering för denna tjänst är på vårt huvudkontor i Solna.
Rollen:
Som Business Controller hanterar och kontrollerar du servicekontrakt, serviceorder och reservdelsorder ur ett kommersiellt och finansiellt perspektiv. Detta innefattar upplägg servicekontrakt, fakturering service (kontrakt och serviceorder), följa upp kontrakt och reservdelsorder att de är korrekta samt ger förväntad vinst. Medverka och kontrollera offerter inkl. genomgång kontraktuella villkor, kalkyler etc. Du ansvarar även för att gällande regelverk och kommersiella riktlinjer efterföljs inom ditt område.
Tilltänkt start för rollen är 2024-05-01 och löper på i ett år. Därefter goda möjligheter till förlängning.
Ansvarsområden
• Arbete i SAP med upplägg och stängning av servicekontrakt, fakturering, indexberäkningar, förlängningar etc.
• Utfallsrapportering, uppföljning och analys av order.
• Uppföljning och analys av leverantörsfakturor/kreditar på order.
• Balansavstämningar
• SOA kontroller.
• Du deltar i bokslutsarbete och ger input till budget och prognos
• I rollen ingår också att stödja teknisk/sälj personal i försäljningsekonomiska frågor (kreditkontroll, lev-bedömningar, betalningsplan, kommersiella och juridiska aspekter) och du skall också verka för en effektiv kapitalhantering för att nå en bra cashflow.
KvalifikationerArbetsuppgifter inom ditt ansvar innefattar bland annat:
• Arbete i SAP med upplägg och stängning av servicekontrakt, fakturering, indexberäkningar, förlängningar etc.
• Utfallsrapportering, uppföljning och analys av order.
• Uppföljning och analys av leverantörsfakturor/kreditar på order.
• Balansavstämningar
• SOA kontroller.
• Du deltar i bokslutsarbete och ger input till budget och prognos
• I rollen ingår också att stödja teknisk/sälj personal i försäljningsekonomiska frågor (kreditkontroll, lev-bedömningar, betalningsplan, kommersiella och juridiska aspekter) och du skall också verka för en effektiv kapitalhantering för att nå en bra cashflow.
Vem är du?
• För att lyckas i denna roll ser vi att du är civilekonom med minst 2 års arbetslivserfarenhet som businesscontroller
• Erfarenhet av att arbeta i SAP (meriterande) och MS Office (krav).
• Goda kunskaper i Excel
• Goda kunskaper inom svenska och engelska i både tal och skrift
Om företagetRandstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential.
Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.
Ersättning Ej specificerad
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Randstad AB (org.nr 556242-1718)
Arbetsplats Randstad
Jobbnummer 8515461
Observera att sista ansökningsdag har passerat.