Biståndshandläggare
Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd / Administratörsjobb / Partille
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Partille,
Göteborg,
Lerum,
Mölndal,
Härryda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd i Partille Partille kommuns vision är att man ska leva mitt i det goda livet. Våra 37 000 invånare och människor som arbetar och verkar i kommunen ser vi som våra kunder. Det är upp till oss 2 800 anställda, att leverera kvalitet och service som innebär att det ska vara gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Internt arbetar vi med en gemensam kultur för alla anställda som rustar oss för uppdraget. Värdeorden i kulturarbetet är allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Publiceringsdatum2017-02-01ArbetsuppgifterVill du bli en del av vårt härliga gäng av handläggare? Vill du bli duktig på att utreda enligt IBIC/ÄBIC? Ta då chansen att bli en del av en arbetsplats som präglas av ett gott kamratskap, professionalism, möjlighet att påverka och en rimlig arbetsbelastning.
Biståndsenheten inom vård- och omsorgsförvaltningen handlägger ärenden enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SoL) samt enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Våra målgrupper är äldre personer som har behov av insatser enligt SoL samt barn och vuxna med fysiska, intellektuella eller psykiska funktionsnedsättningar som behöver insatser enligt LSS och SoL. Enheten är uppdelad i två team utifrån verksamhetsområde, äldreomsorg och funktionshinder. Vi är 27 handläggare, tre 1:e biståndshandläggare, en enhetschef samt en administratör som avlastar i de administrativa uppgifterna för handläggarna.
Nu söker vi biståndshandläggare till vårt team som arbetar utifrån verksamhetsområdet äldreomsorg. Inom teamet arbetar fyra handläggare i ett vårdplaneringsteam och nio arbetar mot ordinärt boende. Vårdplaneringsteamet planerar hem personer från sjukhus, gör uppföljningar på korttidsenhet samt i hemmet. I teamet ingår även sjuksköterskor, arbetsterapeut och sjukgymnast. Vilken inriktning biståndshandläggarna har på sina tjänster kan variera över tid inom teamet, efter behov och önskemål. Vi söker nu biståndshandläggare som vill arbeta i vårdplaneringsteamet.
Som handläggare är din uppgift att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL samt ansvara för information under pågående utredning. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, andra vårdgivare och myndigheter. Vi söker dig som har erfarenhet av utredningsarbete för målgruppen.
Som anställd hos oss får du en coachande arbetsledning och metodstöd, extern processhandledning samt utbildningsmöjligheter som får dig att växa i din yrkesroll. På enheten ger vi varandra stöd i olika ärenden och tillsammans utvecklar vi vår verksamhet. Antalet handläggare har utökats på enheten under senaste året för att behålla en rimlig arbetsbelastning samt god kvalitet i handläggningsarbetet. Sedan snart två år tillbaka skriver vi alla våra utredningar efter Socialstyrelsens IBIC/ÄBIC modell och har ett datasystem som är anpassat för detta.
KvalifikationerDu har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Du ska vara väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom området samt ha aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL. Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC/ÄBIC.
Vi söker dig som har erfarenhet och intresse för att möta de människor vi är till för och som skapar bra möten utifrån ett professionellt förhållningssätt. Du ska vara bekväm i myndighetsrollen och ha en god förmåga att formulera dig i tal och skrift samt i att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt. Du är bra på att samarbeta och att upprätthålla goda kontakter med brukare, kollegor samt övriga samverkanspartners i det dagliga arbetet. Det är viktigt att du önskar vara en del av en arbetsgrupp med kollegialt stöd och öppenhet även om rollen som biståndshandläggare innebär ett självständigt arbete med förmåga att strukturera och prioritera bland arbetsuppgifterna.
När du börjar hos oss på biståndsenheten får du en allmän introduktion och bredvidgång med en kollega som fadder.
I Partille har du genom ett lokalt avtal, möjlighet till ytterligare 5-6 semesterdagar genom att byta ut semesterdagsersättning mot ledig tid.
Körkort är ett krav, därutöver läggs stor vikt vid personlig lämplighet.
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet ser vi fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan!.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-02-14
Ange följande referens när du ansöker: A650787
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAgneta Midsäter
agneta.midsater@partille.se 031-792 12 03
Helen Ström
helen.strom@partille.se 031-792 11 08
FöretagPartille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd
AdressPartille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd
Gamla Kronvägen 34
43382 Partille
KontorsadressGamla Kronvägen 82 43339 Partille
Jobbnummer 3295365
Observera att sista ansökningsdag har passerat.