Avtalscontroller till upphandlingsenheten

Örnsköldsviks kommun / Controllerjobb / Örnsköldsvik
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Örnsköldsvik, Nordmaling, Kramfors, Bjurholm, Sollefteå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örnsköldsviks kommun i Örnsköldsvik

Kommunledningsförvaltningen arbetar under kommunstyrelsen och har till uppgift att leda, samordna, stödja och följa upp den samlade kommunala verksamheten.

Kommunledningsförvaltningen söker nu en Avtalscontroller till upphandlingsenheten
Upphandlingsenheten består för närvarande av 9 medarbetare inklusive upphandlingschef och spelar en central roll i den strategiska utvecklingen av kommunkoncernens inköps- och upphandlingsprocesser.

Vi ansvarar för upphandling, uppföljning, utvärdering samt utveckling av kommunens inköp i enlighet med gällande policy och riktlinjer.

Vårt mål är att säkerställa att kommunen gör bra affärer och att koncernens inköp bidrar effektivt till kommunkoncernens övergripande måluppfyllelse. Inköpsavdelningen möter både specifika och gemensamma upphandlingsbehov och stödjer nämnder och bolag i inköps- och upphandlingsfrågor.

Publiceringsdatum
2024-10-03

Dina arbetsuppgifter
Som avtalscontroller hos Örnsköldsviks kommun spelar du en nyckelroll i att vidareutveckla vårt arbete med inköps- och avtalstrohet. Du säkerställer att våra avtalsleverantörer levererar och fakturerar i enlighet med gällande avtal och följer upp hur kommunens verksamheter köper varor, tjänster och entreprenader enligt de fastställda avtalen. I din roll ingår även ansvaret för att genomföra inköpsanalyser, vilket bidrar till att optimera vår inköpsprocess och säkerställa att vi använder våra resurser på bästa sätt.

Ditt arbete är en viktig del i att Örnsköldsviks kommun fortsatt ska vara en effektiv och ansvarstagande organisation.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar bland annat:

- Proaktivt stödja upphandlarna genom hela inköpsprocessen genom att sammanställa och analysera data samt bidra till att skapa relevanta och faktabaserade beslutsunderlag. Du kommer främst att använda system som Visma Proceedo, PRO(a)ACT, och e-Avrop för detta arbete.
- Upprätta och underhålla förvaltningsplaner för upphandlade avtal, vilket säkerställer att avtalen följs och utvecklas enligt fastställda riktlinjer.
- Delta aktivt i implementeringen, förvaltningen och uppföljningen av upphandlade avtal och leverantörer, samt ge stöd åt upphandlare och verksamheter genom hela denna process.
- Ansvara för systematisk analys, bevakning och uppföljning av avtal med både interna och externa leverantörer.
- Administrera avtal och ta fram statistik, såsom avtals- och leverantörstrohet, samt avtalsrapporter via våra systemstöd.
- Ge förslag på åtgärder baserat på statistiska analyser.

Kvalifikationer
Vi söker dig med ekonomutbildning eller annan akademisk eller eftergymnasial utbildning inom ett för uppdraget relevant område såsom ekonomi eller inköp, alternativt motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga.

Erfarenhet av att arbeta med systematisk avtalsuppföljning i en roll som controller eller dylikt. God kännedom om och förståelse för LOU och annan relevant lagstiftning såsom avtalslagen. Goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Excel och Word. Goda kunskaper i Visma Proceedo och e-Avrop är meriterande. God förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket, i både tal och skrift.

Körkort, behörighet B, är meriterande.

Dina personliga egenskaper
Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ. Du är självgående, trygg och strukturerad i ditt arbete. Du är flexibel och lyhörd i samarbetet med andra.

Vi erbjuder:
På vår arbetsplats värderar vi ett samarbetsklimat där vi arbetar tillsammans för gemensam utveckling. Vi stöttar varandra med olika kompetenser och erfarenheter för att leverera hög kvalitet, trivas och ha roligt på jobbet.

Vi tillämpar flextid. Kommunen erbjuder även förmåner som motionstimme, friskvårdspeng, möjlighet till förmånscykel, distansarbete efter överenskommelse.

Bifoga CV och personligt brev med din ansökan

http://inspiration.ornskoldsvik.se/

Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde.

I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

Ersättning
Fast timlön/månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/511".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Örnsköldsviks Kommun (org.nr 212000-2445)

Arbetsplats
Kommunledningsförvaltningen, Tillväxtavdelningen

Kontakt
Jens Hannemann, upphandlingschef
0660-88863

Jobbnummer
8934680

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örnsköldsviks kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örnsköldsviks kommun: