Avdelningschef till Bygglovs- och miljöavdelningen

Nykvarns Kommun / Administratörsjobb / Nykvarn
2025-03-10


Visa alla administratörsjobb i Nykvarn, Södertälje, Gnesta, Ekerö, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nykvarns Kommun i Nykvarn, Upplands Väsby, Täby eller i hela Sverige

Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem? Vi på kontoret Bygga, bo och miljö tar stort ansvar för komplexa frågor kring kommunens utveckling. Nykvarn växer och vi behöver vara snabbfotade och lösningsorienterade eftersom det händer så mycket. Vi bär ett stort ansvar för att skapa samhällsnytta och gör det där lilla extra i vårt arbete varje dag.

Vi söker nu en engagerad och driven avdelningschef till vår Bygglovs- och miljöavdelning med fokus på bygglov. Vår kommun växer och vi arbetar aktivt för en hållbar samhällsutveckling. Bygglovs- och miljöavdelningen spelar en central roll i detta arbete genom att hantera bygglovsärenden, miljötillsyn och andra uppdrag inom plan- och miljölagstiftningen. Vi befinner oss i en spännande fas av utveckling och vill nu ha dig som vill vara med och forma framtiden. Hos oss får du arbeta i en dynamisk och stimulerande miljö där du har möjlighet att bidra till ett hållbart samhälle.

Vi erbjuder:
ett spännande och varierande arbete i en växande kommun.
möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.
engagerade och kompetenta kollegor.
goda anställningsvillkor enligt kommunens avtal.
flexibla arbetstider och goda möjligheter till kompetensutveckling.
friskvårdsbidrag och andra personalförmåner.

Avdelningschef till Bygglovs- och miljöavdelningen

Publiceringsdatum
2025-03-10

Dina arbetsuppgifter
Som avdelningschef har du ett övergripande ansvar för verksamheten, medarbetarna och ekonomin inom avdelningen. Rollen har en särskild betoning på bygglovshantering och innebär att leda och utveckla kommunens arbete inom bygglovsområdet, samtidigt som du ansvarar för miljöfrågor. Du ansvarar för att verksamheten bedrivs enligt gällande lagstiftning, kommunens mål och strategier. Du har även en viktig roll i att utveckla och effektivisera arbetssätt samt samverka både internt och med andra förvaltningar, myndigheter, politik och aktörer inom bygg- och miljöområdet.

I din roll ingår även att:
sätta riktningen framåt och skapa samsyn utifrån kontorets övergripande uppdrag som innefattar tillsyn inom bygglov och miljö.
driva strategiska utvecklingsfrågor för att förbättra processer och rutiner.
ansvara för att avdelningens verksamhet håller hög kvalitet och effektivitet.
delta i och bidra till kommunens övergripande stadsutvecklingsarbete.

Övrig information

Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska.
För den här tjänsten måste du ha B-körkort.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom samhällsbyggnad, byggnadsteknik eller liknande som arbetsgivaren bedömer relevant för rollen.

För att vara aktuell för tjänsten krävs också att du har:
tidigare chefserfarenhet med personal-, budget-, och verksamhetsansvar inom offentlig verksamhet.
flera års erfarenhet av bygglovshandläggning och tillsyn enligt PBL.
goda kunskaper om relevanta lagar såsom plan- och bygglagen (PBL) samt miljöbalken.
förmåga att på ett lösningsorienterat sätt, omsätta teoretisk kunskap med fokus på uppdraget i enlighet med gällande lagstiftning.
förmåga att leda, inspirera och utveckla en arbetsgrupp.
erfarenhet av gott samarbete och samverkan med politiken.
god kommunikativ förmåga och vana vid att arbeta med många intressenter.
god administrativ förmåga samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Personliga egenskaper
Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper och söker dig som har stor flexibilitet och har ett naturligt lösningsorienterat förhållningssätt. Du har även ett strategiskt tänkande och en god analytisk förmåga. Det är av vikt att du är en tydlig och trygg ledare som kan inspirera och skapa engagemang hos dina medarbetare. Som person är du ansvarstagande och har ett strukturerat arbetssätt.

Ansökan

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Läs mer här

Vår hemsida

https://nykvarn.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "19:2025:001".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nykvarns kommun (org.nr 212000-2999)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Samhällsbyggnadschef
Harald Nordby
08-555 010 64

Jobbnummer
9212194

Prenumerera på jobb från Nykvarns Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nykvarns Kommun: