Avdelningschef för kansli -och utvecklingsavdelningen

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss.

Är du en ledare som brinner för utveckling och har mod att förändra? Vi söker nu en modig och driven chef till oss på arbete- och välfärdsförvaltningen som vill göra skillnad på riktigt. Vi kan erbjuda dig ett utmanande, roligt och engagerande jobb med goda utvecklingsmöjligheter där du har möjlighet att bidra med din kompetens och sätta din prägel på verksamheten.

Kansli och utvecklingsavdelningens uppdrag är att stödja nämnd, förvaltningsledning och verksamheten att leda, samordna, omvärldsbevaka och följa upp förvaltningens arbete. Du arbetar tillsammans med övriga stabsenheter ekonomi och HR-avdelningen. Avdelningarna arbetar tillsammans direkt under förvaltningschefen och vi är måna om ett gott samarbete mellan alla stödfunktionerna. Genom stöd, service, samordning och styrning ska vi ge förvaltningen och dess verksamheter förutsättningar för att klara uppdraget för medborgarna i kommunen.

Förvaltningen består utav fyra verksamheter: barn och ungdom, utbildning och arbete, utredning samt vuxenvård. Vi har även en övergripande stab, som har i uppdrag att stödja våra verksamheter, inom ekonomi, HR-, kansli och utveckling. Vi arbetar alla tillsammans för att utföra arbete- och välfärdsnämndens uppdrag. Vi är ungefär 450 medarbetare inom förvaltningen.

Välkommen med dina ansökan!

Publiceringsdatum
2024-05-14

Arbetsuppgifter
Som chef i Kristianstads kommun är du en viktig förebild och ansikte utåt för kommunens gemensamma värden. Du driver aktivt ett förändrings- och utvecklingsarbete samt skapar förståelse och engagemang för det som behöver genomföras och ditt ledarskap främjar ett öppet samarbetsklimat, delaktighet i arbetet och du ser till att goda idéer tas tillvaratas.

För att lyckas med uppdraget är samarbete och samverkan både internt och externt viktigt. I uppdraget ingår att skapa goda förutsättningar för ett gott samarbete med politiska företrädare samt att genom olika utredningar presentera beslutsunderlag och information till förvaltningens politiska nämnd.

I uppdraget som avdelningschef har du fullt ledningsansvar vilket innebär ansvar för personal, verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö. I ditt uppdrag ingår att driva utveckling, kvalitetsarbete och resultatuppföljning samt omvärldsanalys för att förvaltningen ska klara sitt uppdrag och visa resultat för de medborgare vi är till för. Att leda, samordna, omvärldsbevaka och följa upp förvaltningens arbete ingår.

Övergripande ansvar för förvaltningens kvalitetsledningssystem är en del av ditt uppdrag, vilket kräver förmåga att leda processorienterat. Förvaltningsövergripande samordnarfunktioner ingår som samordnare mot våld i nära relation, drog och brottsförebyggande samordnare, samba-samordnare, informationssamordnare och kommunikatör.

I ditt uppdrag ingår att sätta dig in i olika övergripande frågor och föreslå lämplig hantering, vilket kräver att du har lätt för att ta till dig texter och sammanfatta innehåll för dig själv och andra. God kunskap i svenska i tal och skrift är en förutsättning.

Avdelningens uppdrag är att genom styrning, stöd, service och samordning ge förvaltningen och verksamheterna förutsättningar att klara sina uppdrag för kommunmedborgarna. Avdelningen består av två enheter, kansli samt utvecklingsenhet och arbetar med att skapa strukturer i gemensamma processer inom utveckling, arkiv, registratur- och nämndsfunktion, omvärldsbevaka samt följa upp förvaltningens arbete. På avdelningen arbetar totalt 14 medarbetare.

Du rapporterar direkt till förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsorganisation som leds av förvaltningschef.

Kvalifikationer
Till detta uppdrag söker vi dig som har examen från universitet eller högskola som socionom eller annan beteendevetenskaplig utbildning. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete med kvalitets-eller utvecklingsfrågor inom offentlig sektor. Du behöver även kunskap om lagstiftning inom kommunal förvaltning samt socialtjänst.

Ledarerfarenhet där du bland annat har har erfarenhet av övergripande styrning och uppföljning utifrån en övergripandenivå krävs för tjänsten. Du har vana av att erfarenhet av att leda genom andra och vana att leda specialister utanför ditt eget sakkunskapsområde är meriterande. Du har också en god förmåga att leda medarbetare i förändring med synliga resultat i organisationen. Vi vill att du har förmåga att kommunicera klart, tydligt och korrekt både i skrift och tal. Du har förmåga att uttrycka dig på ett välstrukturerat och logiskt sätt vilket innebär att du kan målgruppsanpassa din kommunikation.

För att lyckas i ditt chefsuppdrag är du nyfiken, omvärldsorienterad och ser möjligheter. Du utmanar och utvecklar både verksamhet och medarbetare men också ditt eget ledarskap. Vidare har du förmåga att motivera, leda och sätta upp mål och nå resultat utifrån gällande styrdokument. Vi vill att du även är bra på att kommunicera ut mål och förväntningar till dina medarbetare och kan ge och ta emot feedback. Förmåga att både självständigt och tillsammans med andra fatta snabba och tydliga beslut krävs i rollen.

Du är en analytisk och strukturerad person som ser och förstår konsekvenser av olika handlingsalternativ men som också kan skapa förutsättningar inom ditt ansvarsområde. Som person är du duktigt på att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt och du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2024-36".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, AOV Stab (HR, Ekonomi & Utveckling)

Kontakt
Förvaltningschef
Charlotte Nygren-Bonnier
charlotte.nygren-bonnier@kristianstad.se
0733135440

Jobbnummer
8676786

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: