Arkivarie till registraturen

Arbetsmiljöverket / Bibliotekariejobb / Solna
2025-04-23


Visa alla bibliotekariejobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket i Solna, Stockholm, Örebro, Falun, Växjö eller i hela Sverige

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig.

Ditt nya jobb
Enheten för informationshantering ansvarar för myndighetens hantering av allmänna handlingar. Det gör vi genom att vi registrerar, lämnar ut, förvaltar och arkiverar handlingar i syfte att säkerställa ordning och reda på vår information. På enheten arbetar vi tvärfunktionellt och tillsammans.

Till vår registratorsfunktion som leds av en samordnare söker vi nu en arkivarie som tillsammans med engagerade kollegor ska säkerställa att handlingar i diariet registreras och är sökbara nu och i framtiden. Som arkivarie kommer du arbeta med den dagliga registreringen av allmänna handlingar, men du kommer också vara länken till övriga arkivarier och delta i till exempel arbetet med vidareutveckling av vår klassificeringsstruktur och processkartläggning. Du svarar också på frågor om ärenden och diarieföring från handläggare och allmänhet. Du kommer också ha en nära dialog med systemförvaltare av vårt diarium och kan vid behov komma att stödja i exempelvis supportärenden. Initialt kommer ditt uppdrag framförallt innebära registrering, kontroll av det som diarieförts och stöd till handläggare.

Enheten är i en tid av förändring då manuella moment ersätts av digitala och arkivfrågorna kommer småningom bli fler för dig. Rollen passar dig som även är nyutexaminerad och nyfiken på diarieföringsfrågor!


Publiceringsdatum
2025-04-23

Bakgrund

Rollen kräver att du har:

• En akademisk examen som omfattar minst 60 högskolepoäng i arkivkunskap. Examen ska vara avlagd tidigast under 2023 och senast under vårterminen 2025.
• God IT-vana och erfarenhet av att använda IT-system
• Goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift

Det är meriterande om du genom arbete eller praktik har erfarenhet av:

• Arkiv eller registratur inom offentlig sektor.
• Ordnings- och förteckningsarbete.
• Diarieföring.
• Arbetsmiljöverkets verksamhetsområde.

Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du planerar och strukturerar ditt arbete, även under perioder av högt tempo. Du följer noggrant etablerade rutiner och processer och trivs med att arbeta i grupp genom att aktivt hjälpa andra samt dela med dig av din kunskap och expertis. Du tar snabbt tag i problem och bibehåller hög produktivitet samtidigt som du reagerar med ökat fokus och uthållighet när utmaningar uppstår. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vad vi erbjuder dig

Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.

Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten tillåter.

Om oss och våra förmåner och villkor

Så rekryterar vi

Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Intervjuer sker som tidigast från vecka 22.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.

Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?

Välkommen med din ansökan senast den 16 maj 2025!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsmiljöverket (org.nr 202100-2148), https://www.av.se/

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket

Kontakt
Enhetschef
Sara Tedebrand Frant
sara.tedebrand.frant@av.se
010-730 90 00

Jobbnummer
9300243

Prenumerera på jobb från Arbetsmiljöverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsmiljöverket: