Arkivarie med inriktning mot verksamhetsutveckling
Trafikverket / Arkivariejobb / Borlänge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla arkivariejobb i Borlänge,
Falun,
Gagnef,
Säter,
Leksand eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trafikverket i Borlänge,
Falun,
Smedjebacken,
Fagersta,
Vansbro eller i
hela Sverige Som arkivarie/specialist informationshantering är du med och driver utvecklingsarbeten inom området utifrån ett koncernperspektiv. Exempel på utvecklingsområden är införandet av elektroniska signaturer, ärendehantering 2018 där vi utgår från automatiserade flöden och kopplingen till mina meddelanden och uppgiftslämnarutredningen. Hanteringen av PSI, effektiv informationsstyrning och dokumenthantering samt förenkla införandet av anslutningar till e-arkivet. Du ska utifrån kundfokus och verksamhetskrav arbeta med utvecklingen av ovanstående områden utifrån ett helhetsperspektiv och i enlighet med de krav som ställs på myndigheter. Inriktningen verksamhetsutveckling innebär att du ska vara med och föra ut våra arbetssätt i myndigheten och också följa upp hur det fungerar.
Hos oss befinner du dig i en miljö som är i ständig förändring och därmed också under utveckling. Du ingår i vårt team med specialister inom hela informationshanteringsområdet där du förväntas bidra med dina kunskaper och erfarenheter för att utveckla oss mot en modern myndighet.
Vill du jobba med informationshantering som gör skillnad? Det vi på Trafikverket gör, har betydelse för människor och företag - varje dag och varje minut. Vi är samhällsutvecklare som ska utveckla och förvalta smart infrastruktur. Den moderna e-förvaltningen kräver att vi är aktiva, öppna, tydliga och lyhörda för att kunna utveckla en effektiv hantering av dokument och ärenden som ligger i linje med kraven från omvärld och uppdragsgivare. Hos oss på den centrala funktionen Kommunikation och informationshantering ställs du hela tiden inför nya utmaningar och verksamheten inrymmer kommunikationsprocessen och dokument- och ärendehanteringsprocessen. Trafikverket och Myndighetssverige står inför ett paradigmskifte i och med digitaliseringen och kraven på tillgänglig information i realtid. Strukturerad och styrd hantering av information är en viktig del i att möjliggöra detta och vi behöver nu stärka upp kompetensen inom området.
Publiceringsdatum2014-09-23Dina arbetsuppgifter• driva frågor främst inom informationshantering och dokumenthantering, men även inom ärendehantering och bevarande och gallring
• förvalta och utveckla arbetssätt och lösningar
• genomföra utredningar inom hela eller delar av området där problemlösning som kräver analytisk förmåga är en del av vardagen och svaret på problemet är inte alltid givet
• samverka inom övriga Trafikverket, informera och utbilda inom området.
• ta fram och implementera regelverk inom området.
• representera Trafikverket internt och externt inom området.
KvalifikationerDu har högskoleexamen där arkiv och- informationsvetenskap ingår med lägst 40 p/60 hp eller motsvarande kunskap inhämtad på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Du har kunskaper om de regelkrav som gäller för en myndighet avseende dokument- och ärendehantering.
Du har några års erfarenhet av att arbeta med frågor inom informationshanteringsområdet (dokument- och ärendehantering inklusive diarium och arkiv) utifrån ett elektroniskt perspektiv i kombination med verksamhetsutveckling inom området. Pedagogisk utbildning är meriterande.
För att utveckla Trafikverket inom informationshanteringsområdet krävs att du kan ta egna initiativ, är lyhörd, med en förmåga att lyssna in verksamhetens olika behov. Du har en problemlösande förmåga, drivs av utmaningar och förändringar. För dig är samarbete med kollegor en naturlig del i ditt sätt att nå våra högt uppsatta mål.
I samband med den här rekryteringen har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice.
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.
Arbetstider och omfattningTillsvidare
Heltid
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-09-26
För att söka tjänsten gå in på
Klicka på denna länk för att göra din ansökan klicka in dig på den tjänst du är intresserad av.
Ange följande referens när du ansöker: 12:2014:98
KontaktAvdelningschef Britt-Marie Calles 010-1231284, 070-3036395
Facklig kontaktSEKO Per-Arne Utbult 010-123 2824, 070-619 9149
ST Göran Fält 010-123 1201, 070-724 5573
Saco Lennart Staberg 010-123 6506, 070-623 3249
FöretagTrafikverket
AdressTrafikverket
Röda vägen 1
78189 BORLÄNGE
KontorsadressRöda vägen 1
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 0771-921921
Faxnummer: 0243-78900
Jobbnummer 2006775
Observera att sista ansökningsdag har passerat.