Användarnära IT-support

Lunds kommun / Supportteknikerjobb / Lund
2022-09-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Användarnära IT-support" (publicerad 2023-12-13) ⬅️


Visa alla supportteknikerjobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds kommun i Lund, Malmö eller i hela Sverige

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.

Publiceringsdatum
2022-09-29

Om företaget
Är du en självgående och driven person som brinner för att ge service och vill arbeta med att skapa förutsättningar för smartare arbetssätt? Lunds kommun söker nu en användarnära IT-support med primär placering hos våra verksamheter.

Vi erbjuder dig ett utmanande och utvecklande arbete med stora möjligheter att vara med och påverka på en arbetsplats med stark laganda!

IT-service är kommunens centrala kontaktyta för service och support mot kommunens förvaltningar och verksamheter. Vår enhet är en del av kommunkontorets avdelning stöd-och servicecenter. Vi ger support på plats hos verksamheterna eller i servicedesk. Miljön består av cirka 12 000 anställda och 20 000 elever, 9 000 datorer, 1 300 skrivare och 6 000 telefoner. Datanätet är väl utbyggt till alla verksamheter i kommunen (på cirka 300 adresser) och består av både fast och trådlös kommunikation som bär både data och telefoni. Vi arbetar enligt ramverket ITIL i ärendehantering och målsättningen är att antalet uppklarade ärenden ska vara minst 80 % varje dag. Vi jobbar med ett ständigt utvecklingsarbete kring processer, arbetssätt och automatiseringar.

På IT-service arbetar idag 14 medarbetare. Vi erbjuder en framåtblickande teknisk miljö där du får möjligheter till utmaningar, varierat arbete och personlig utveckling. Vårt goda arbetsklimat och fokus på balans mellan arbetsliv och privatliv gör att vi dessutom har roligt på jobbet.

Den tekniska miljön består av:

- Microsoft Service Manager (ärendehantering)
- Microsoft Office 2016 och Office 365/M365 (Teams)
- Microsoft Windows 10
- Microsoft Server
- Microsoft Exchange
- Active Directory
- Citrix 7
- Intune, JAMF och Mobileiron
- Cisco IP-telefoni
- Mac OS & iOS
- HP- och Ciscobaserat nät

Dina arbetsuppgifter
I rollen arbetar du användarnära med teknisk support (både hårdvara och mjukvara) avseende telefoni, klientplattform, system och nätverk via telefon, e-post eller på plats hos verksamheten. Dessutom ingår hantering av beställningar och avbeställningar av utrustning, tjänster, programvaror, skrivare och användarkonto. Du inspirerar i utvecklingen av digitala möjligheter i förvaltningens verksamheter samt för register över dator- och telefonbeståndet inkluderat att ta fram förslag till utbytesplaner och föreslå kvalitetsförbättringar. Vidare kommer du att:

- arbeta med installation och underhåll av programvaror, datorer och mobiltelefoner som ingår i vår digitala arbetsmiljö i verksamheten.
- vara hjälp och stöd vid vägval i frågor som nätverksplatser, resursbrevlådor och systembehov.
- vara en aktiv kanal och kontaktperson för verksamheten gentemot den central IT-avdelningen på kommunkontoret.

Arbetet sker på kontorstid måndag till fredag, visst kvällsarbete kan förekomma.

Vi söker dig som
Har utpräglad servicekänsla, vill arbeta användarnära och har ett brett tekniskt intresse. Du är pedagogisk och initiativrik i dialog med användare, vilket sker kund- och processorienterat, och har en välutvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har god social kompetens och trivs med att arbeta både i team och självständigt. Du arbetar strukturerat och kan planera och leda mindre initiativ och projekt. Du är trygg i strukturerad felsökning och besitter en god analytisk förmåga.

Du har:

- 5-7 års erfarenhet inom användarnära IT-support och teknisk samordning
- Högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
- Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med liknande uppgifter
- Erfarenhet inom offentlig förvaltning eller motsvarande organisation är meriterande.

Våra verksamheter finns geografiskt utspridda i kommunen du behöver därför ha körkort för personbil. En viss lokalkännedom är önskvärd.



Övrig information
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lunds kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1292".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lunds kommun (org.nr 212000-1132)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kommunkontoret

Kontakt
Thobias Wall
046-3599980

Jobbnummer
7028630

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds kommun: