Animationsprogrammering av virtuella karaktärer för spelscenarie
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för datavetenskap och kommun / Datajobb / Stockholm
2016-03-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Animationsprogrammering av virtuella karaktärer för spelscenarie" (publicerad 2016-04-08) ⬅️
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för datavetenskap och kommun i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
För mer information om skolan för datavetenskap och kommunikation, besök
www.kth.se/csc .
Avdelningsinformation
Avdelningen Computational Science and Technology (CST:
https://www .
kth.se/en/csc/forskning/cst) är en ledande svensk forskningsavdelning inom pedagogik och forskning kring tillämpade teknologier för högpresterande beräkningar och datavisualisering. Avdelningen kombinerar beräkningsmodellering, programmeringsmiljöer och visuellt utforskande av data. CST har bred expertis inom högpresterande databehandling och visualisering, med arbete inom ett stort antal EU-projekt och -nätverk, inklusive bland andra det europeiska flaggskeppsprojektet Human Brain Project.
Visualiseringsstudion VIC (VIC) är en resurs för forskning, undervisning och spridning vid CST, och agerar värd åt några av världens mest avancerade interaktiva visualiseringsplattformar och teknologier. Avdelningens prisbelönta fakultet har ett brett omfång, med många olika expertisområden, inklusive bland andra beräkningsmodellering av komplexa fysiska fenomen, såväl som människa-datorinteraktion och realtids-datorgrafik samt animationstekniker för att skapa sofistikerade interaktiva virtuella agenter. Visualiseringsstudion är också en central del i det kommande EU Horizon 2020 ProSocialLearn-projektet som berör sociala inlärningsscenarios med stöd av virtuella karaktärer och datorspelsteknologier.
Publiceringsdatum2016-03-17Dina arbetsuppgifterVi rekryterar en forskningsingenjör som kan bidra till ett pågående europeiskt projekt, ProsocialLearn (
http://prosociallearn.eu/ ) om utveckling av dataspel för att stödja utvecklingen av prosocial kompetens hos skolbarn. De viktigaste uppgifterna i samband med den positionen är (1) att utveckla ett Software Development Kit (SDK) för prosocialt animerade virtuella karaktärer och (2) genomförande av ett antal interaktiva demonstrerande spelscenarier som involverar dem. Sökande med tidigare erfarenhet inom området virtuella karaktärer och spelutveckling som har ett intresse av beräkningspsykologiska modelleringar och användarstudier är särskilt intressanta.
Förutom att bidra till det pågående projektet på CST, förväntas den sökande också publicera i peer-review tidskrifter och hjälpa till att bidra till initiering av nya projekt. Exempel på tidigare arbete inom det tekniska området av virtuella karaktärer och miljöer kan hittas på denna sida:
http://www.csc.kth.se/~chpeters/projects.htmlStartdatum är öppet för diskussion men vi ser gärna att tjänsten tillsätts så snart som möjligt. Anställningen kommer att pågå i 12 månader.
KvalifikationerFör att vara berättigad till denna position bör den sökande ha en gedigen teknisk bakgrund inom datavetenskap, människa-datorinteraktion eller annat inom det aktuella området. Starka programmerings- och karaktärsanimationskunskaper behövs, med förmåga att utveckla i HTML5, WebGL, C# och Java på en mängd olika slutanvändares plattformar, från stationära datorer till mobila enheter, som utnyttjar olika tredjepartsbibliotek med animationsprogrammering, såsom Cal3d och spelmotorer, särskilt Unity (
https://unity3d.com/ ).
Dokumenterad forsknings- och utvecklingserfarenhet inom karaktärsanimation och spel, inklusive publicerade artiklar, anses vara en merit, men inte nödvändigt. Den sökande bör ha god kommunikationsförmåga och vara motiverad att arbeta i en tvärvetenskaplig miljö där flera intressenter finns i hela akademin, industrin och utbildningen. Att kunna tala och skriva på engelska flytande är nödvändigt.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duAnsökan bör innehålla:
• Curriculum vitae.
• Betygsavskrift från högskolan/universitetet.
• Kortfattad redogörelse av varför du är intresserad av tjänsten.
• Länkar till demonstrationer eller en portfolio av arbete.
• Kontaktinformation till två referenspersoner.
Vi ser fram emot din ansökan på maximalt två A4-sidor samt ett CV.
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-04-07
Ange följande referens när du ansöker: D-2016-0143
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktChristopher Peters, universitetslektor E-mail:
chpeters@kth.seMaria Widlund, HR-Chef Telefonnummer: 08-790 97 54, E-mail:
mwidlund@kth.seFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för datavetenskap och kommunikation
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för datavetenskap och kommunikation
Lindstedtsvägen 3-5/Osquars Backe 2
10044 Stockholm
KontorsadressLindstedtsvägen 3-5/Osquars Backe 2
Jobbnummer 2731542
Observera att sista ansökningsdag har passerat.