Anhörigkonsulent
Mjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen / Vårdarjobb / Mjölby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla vårdarjobb i Mjölby,
Boxholm,
Vadstena,
Motala,
Haninge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby,
Linköping eller i
hela Sverige Vår kommun är expansiv med strax över 26.000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: "Världsvan och hemkär". "Världsvan" står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. "Hemkär" står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.
Vill du veta mer om oss?
Besök oss på
www.mjolby.seOmsorgs- och socialförvaltningen söker en driven och utvecklingsinriktad anhörigkonsulent.
Anhörigstöd är en verksamhet som vänder sig till personer som har anhöriga eller närstående med långvarig sjukdom, fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar eller missbruk-/beroendeproblematik. Anhörigkonsulentens ansvarsområde omfattas av Omsorgs- och socialförvaltningens verksamheter.
Publiceringsdatum2017-01-04ArbetsuppgifterUppdraget som anhörigkonsulent innebär att utveckla och kvalitéssäkra våra tjänster inom anhörigstöd så att de möter dagens behov utifrån gällande lagstiftning, men även till att kunna möta framtidens behov. Arbetet består i huvudsak av aktiviteter, både individuellt och i grupp, som ska leda till bättre livskvalitét för anhöriga och närstående. Exempel på aktiviteter som genomförs idag är rådgivning och vägledning, stödsamtal, temagrupper, uppsökande verksamhet, utbildningar och föreläsningar. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras i takt med att behov förändras och till följd av den utveckling som sker inom anhörigstödsarbetet.
I uppdraget ligger även att stödja andra verksamheter att utveckla sitt stöd till anhöriga och närstående. Där bland annat ett gott samarbete med föreningar, biståndshandläggare, enhetschefer inom förvaltningen samt med anhörigkonsulenter i länet är viktigt att värna om. Tjänsten kommer att omfattas av arbete med frivilligverksamhet.
KvalifikationerVi söker dig som är utbildad socionom eller har genomfört annan utbildning som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget. Det är meriterande om du har erfarenhet från tidigare arbete som anhörigkonsulent eller innehar kunskap om och erfarenhet av att genomföra individuella stödsamtal, leda grupper och förmedla kunskap om anhörigas förhållanden på ett pedagogist sätt. Du bör även ha kunskap och erfarenhet kring olika funktionsnedsättningar såväl fysiska som psykiska och neuropsykiatriska.
Som person är du positiv och engagerad samt har en förmåga att se helheten och bygga förtroendefulla relationer. Du trivs med att arbeta i en miljö som ställer höga krav på ansvarstagande, flexibilitet, handlingskraft, service och social kompetens. Du känner dig bekväm i att ha en framträdande roll när det krävs, exempelvis genom att hålla i utbildningar och informera om verksamheten i större sammanhang. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt god datorvana. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Mjölby kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Vi undanber oss all extern rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Arbetstid dagtid men viss kvällstjänstgöring kan förekomma. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2017-03-01 eller enligt överenskommelse. Urval till intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-01-20
Ange följande referens när du ansöker: 504/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCaroline Strand
caroline.strand@mjolby.se 0142-85489
FöretagMjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen
AdressMjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen
Mjölby kommun
59580 Mjölby
KontorsadressBurensköldsvägen 11 59580 Mjölby
Jobbnummer 3245449
Observera att sista ansökningsdag har passerat.