Aneby kommun söker familjehemssekreterare till barn- och unga teamet!

Aneby kommun, Sociala avdelningen / Socialsekreterarjobb / Aneby
2025-03-28


Visa alla socialsekreterarjobb i Aneby, Jönköping, Nässjö, Habo, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Aneby kommun, Sociala avdelningen i Aneby

Aneby Kommun - En Arbetsgivare för Framtiden

Aneby kommun, en liten och gemytlig kommun belägen på det småländska höglandet, erbjuder en inspirerande arbetsmiljö där du som medarbetare får möjlighet att göra skillnad i människors liv. Vår vision, "Ett gott liv i en hållbar och växande kommun", genomsyrar allt vi gör. Vi värdesätter öppenhet, utveckling och ansvar, och strävar efter en arbetsplats där alla kan växa och trivas.

Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre team: barn/unga-teamet, vuxenteamet och biståndsteamet. Vi arbetar nära varandra och samarbetar aktivt med öppenvård och skola för att säkerställa god samordning och helhetssyn. Vi värnar om en positiv arbetsmiljö med fokus på gemenskap och arbetsglädje, inklusive flexibel arbetstid, möjlighet att arbeta hemifrån, extern handledning och möjlighet till friskvård.

I vår lilla kommun är möjligheterna att påverka och vara delaktig i utvecklingen stora, vilket skapar en meningsfull arbetsmiljö.

Vi erbjuder:

* Nya och moderna lokaler: Vi flyttar in i fräscha och trygga lokaler som främjar samarbete och god arbetsmiljö.
* Utvecklingsmöjligheter: Barn/unga-teamet är del av den nationella Yrkesresan, vilket ger oss möjligheter till god yrkesintroduktion och regelbunden kompetensutveckling. Som medarbetare i familjehemsgruppen ges du också möjlighet till utbildning i ICDP (Vägledande samspel) på individ- och gruppnivå.
* En inkluderande arbetskultur: I arbetsgruppen är vi måna om varandra, har lätt till skratt och högt i tak samt tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Detta är vår styrka.

Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, våra personalförmåner, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: www.aneby.se/jobbahososs.

Publiceringsdatum
2025-03-28

Arbetsuppgifter
Att vara familjehemssekreterare i Aneby kommun innebär att rekrytera, utreda, ge råd och stöd, samt vägleda familjehem såväl enskilt som i grupp. Vid behov ingår även utredning och vägledning av andra uppdragstagare. Du träffar familjer både på kontoret och i deras hem, både enskilt och tillsammans med placeringsuppföljare. Tillsammans med placeringsuppföljarna arbetar du för att barnet, de biologiska föräldrarna och familjehemmet får det stöd som behövs för att det placerade barnet ska få sina behov tillgodosedda. Arbetet kan komma att innebära resor till familjehem och tid utanför kontoret. I målgruppen ingår också de ensamkommande barn som socialtjänsten ansvarar för. I vår familjehemsgrupp finns en till familjehemssekreterare som du delar ditt uppdrag med, samt två placeringsuppföljare. Dina närmsta kollegor består också av mottagare och utredare inom barn och unga. Vi är en liten grupp med stor teamkänsla som under senare år arbetat hårt med fokus på arbetsmiljöfrågorna och att få till en stabil och välfungerande familjehemsvård.

Hos oss får du arbeta med en hög grad av teamkänsla, med stöd av lagstiftning, riktlinjer och praxis. I det dagliga arbetet får du stöd och handledning av enhetschef och kollegor, samt extern handledare. Arbetet kännetecknas av professionalitet och gott bemötande, samt lyhördhet inför barnens, de ungas och familjernas behov. Vi strävar efter att möjliggöra förändring för de barn och ungdomar vi möter, främja samarbete och arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt. Vårt mål är att nå fram till goda lösningar tillsammans med den enskilde.

Just nu står vi inför ett spännande och intensivt utvecklingsarbete för att kunna möta omställningen till den nya socialtjänstlagen. Utifrån att bli en allt mer kunskapsbaserad, tillgänglig och förebyggande socialtjänst står vi inför bland annat utveckling av vår samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritid, uppstart av ett skolsocialt team, samt utbildningssatsningar inom IRisk, ICDP (Vägledande samspel) och observationer/behandling i hemmiljön.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig högskoleexamen och/eller erfarenhet. Gärna med erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer, samt kunskaper om socialtjänstlagen. Meriterande är tidigare arbete med barn och unga och/eller familjehemsvård. Vidare ses även vidareutbildningar inom familjehemsområdet, samt erfarenhet av arbete med ICDP, En varaktig relation, BRA-Fam och BBIC som meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du står bakom kommunens värdeord; öppenhet, utveckling och ansvar. B-körkort är ett krav för tjänsten. För att lyckas i rollen behöver du ha god dokumentationsförmåga, samt förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag. Detta kräver en god empatisk förmåga och att du är flexibel, kreativ, relationsskapande och nytänkande för att hitta de rätta lösningarna.

Som familjehemssekreterare hos oss behöver du ha god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra i team och du behöver kunna lyssna in olika perspektiv. Du kommer att möta människor i flera olika sammanhang, vilket kräver att du har ett professionellt och respektfullt bemötande och förhållningssätt. Vi är måna om att bibehålla professionalism i alla lägen och stöttar varandra i det. Du behöver vara bra på att skapa förtroendefulla relationer och att kunna reflektera både tillsammans med kollegor och arbetsledning över de utmaningar som uppstår. Att du har en god samarbetsförmåga utgår vi från.

Vi sätter värde på att du är intresserad av att lära och att du är med och utvecklar verksamheten i alla dess delar.

Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka. Anställning kan komma att ske innan ansökningstiden löpt ut. Innan anställning erbjuds ska utdrag ur belastnings- och misstankeregistret, ev. examensbevis, samt svenskt medborgarskap/arbetstillstånd uppvisas.
Bli en del av vårt team och bidra till Aneby kommuns framtid! Vi ser fram emot din ansökan.

ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C245374".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Aneby kommun (org.nr 212000-0498)

Arbetsplats
Aneby kommun, Sociala avdelningen

Kontakt
Enhetschef
Caroline Bjerne
caroline.bjerne@aneby.se
0380-46100

Jobbnummer
9250582

Prenumerera på jobb från Aneby kommun, Sociala avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Aneby kommun, Sociala avdelningen: