Analytiker Digitala kanaler
Försäkringskassan / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm,
Sundbyberg,
Huddinge,
Botkyrka,
Sollentuna eller i
hela Sverige Analytiker Digitala kanaler
Vill du vara del av ett vinnande team
Försäkringskassans webbplats har årligen 32 miljoner besök och vi har 1,4 miljoner unika kunder på Mina Sidor, som loggar in över 20 miljoner gånger varje år. Försäkringskassans VAB-app har laddats ned 1 miljon gånger och varje månad loggar kunderna in i appen 1 miljon gånger. Nästan alla i Sverige kommer någon gång i kontakt med Försäkringskassan; t.ex. när man blir sjuk, söker bostadsbidrag och framför allt alla som blir föräldrar. Försäkringskassans digitala tjänster är flerfaldigt prisbelönta och vi har höga ambitioner för användbarhet, interaktionsdesign och kunddriven tjänstedesign. Nu söker vi en Webbanalytiker som tar ansvar för analys av slutkundernas användning och trafik i alla Försäkringskassans digitala kanaler. Placeringsorten är Stockholm.
Publiceringsdatum2015-08-25Dina arbetsuppgifterTillsammans med 27 kollegor tillhör du den avdelning som ansvarar för strategi och utveckling av Försäkringskassans digitala kanaler, webbplatsen och e-tjänsterna. Du kommer att vara avdelningens analytiker och ansvarar för analys av slutkundernas användning och trafik i alla Försäkringskassans digitala kanaler. Målet med analysarbetet och avdelningens verksamhet är att öka självbetjäningsgraden, konverteringsgraden och kundnöjdheten. Rollen har ett primärt fokus på webbanalys, men arbetet innebär att sätta webbanalysen i relation till kundtrafik i andra kanaler och kundnöjdhetmätningar. Rollen innefattar ansvar för webbanalysarbete, definition av KPI:er, underlag till webbplatsoptimering- och SEO-arbete och analysunderlag till business case. En viktig del av arbetet är att strukturera, designa och presentera enkla och tydliga analysrapporter och resultatuppföljning så att olika interna målgrupper kan tillgodogöra sig analysen och dina rekommendationer.
Som analytiker på Digitala Kanaler förväntas man ta ett mycket stort eget ansvar och i alla avseenden agera som avdelningens drivkraft och expert inom analysområdet. Analytikern ansvarar för att uppmärksamma övriga interna intressenter på trendbrott och kund- och analysinsikt som kan bidra till ökad kundnytta och utveckling av verksamheten. I rollen förväntas analytikern inte bara presentera analysresultat utan även ha erfarenhet av och mod att presentera tydliga rekommendationer till beslut.
Analytikerns roll kräver nytänkande, helhetsperspektiv och förmåga att se och värdera analytiska samband mellan kundernas agerande i digitala kanaler, övriga kanaler, verksamheten i stort och externa trender utanför verksamheten.
Kvalifikatione
Vi söker dig som
• har flera års erfarenhet av analysarbete av kundbeteenden inom digitala kanaler med stora volymer
• har minst två års erfarenhet av webbanalys och arbete med webbanalysverktyg
• har erfarenhet av att självständigt designa, strukturera och presentera analysrapporter till olika interna mottagare
• är van att arbeta i nära samarbete med intressenter som i sitt arbete är beroende av analysresultaten
• är van att arbeta självständigt
• har mycket goda kunskaper i Excel
• har relevant högskoleutbildning
Som person
• är du analytiskt lagd, kvalitetsmedveten, affärsmässig och har strategisk höjd
• trivs du med att dela med dig av din kunskap och entusiasmera andra och visa på analytiska samband och slutsatser
• är du orädd för att presentera dina slutsatser och rekommendationer för intressenter och beslutsfattare
• har du intresse av utvecklingen inom webb, mobil och sociala medier
• är du genuint intresserad av att analyserna ska leda till realiserad kund- och verksamhetsnytta
Det är meriterande om du har
• civilingenjörs-, civilekonom- eller motsvarande utbildning med fördjupning inom statistik
• flerårig erfarenhet av analys inom webb-, mobil och sociala medier
• arbetat som webbanalytiker inom online retail, gaming eller media
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationAnställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Stockholm, Telefonplan.
Mer information Har du frågor om anställningen kan du gärna kontakta tf Verksamhetsområdeschef Karin Andersson, tel 010-116 91 45. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att ringa HR-specialist Stig Lindblom, tel 010-116 90 63. Fackliga kontaktpersoner är för SACO Kent Gustafsson
kent.gustafsson@forsakringskassan.se , ST Peter Karlsson tel. 010-112 58 45 och för Seko Johanna Grundström tel.010-115 30 44.
Ansökan Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 041072-2015 senast den 20 september 2015. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-09-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
103 51 Stockholm
10351 Stockholm
Kontorsadress103 51 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2439575
Observera att sista ansökningsdag har passerat.