Administrativ chef
Statens kulturråd / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens kulturråd i Stockholm Kulturrådet är en myndighet under Kulturdepartementet som verkar för kulturens utveckling och tillgänglighet genom att fördela och följa upp statliga bidrag och genom andra främjande åtgärder inom teater, dans, musik och annan scenkonst, litteratur, kulturtidskrifter, läsfrämjande och bibliotek, bild och form,museer och utställningar, regional kulturverksamhet samt samiska folkets och övriga nationella minoriteters kultur.
Vi är cirka 75 anställda som arbetar i kontorslandskap i Filmhuset på Gärdet, Stockholm. Ytterligare ca 110 personer är engagerade i arbetet med att bedöma och besluta om stöd till kulturlivet.
Våra lokaler är tillgängliga men kan anpassas ytterligare för den som har funktionsnedsättning. Mer information finns på vår webb,
www.kulturradet.se . Kulturrådet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Vi är angelägna om att arbetsplatsen i så hög grad som möjligt speglar samhället i övrigt.
Arbetsuppgifter: Enheten ansvarar, inför myndighetens ledningsgrupp, för Kulturrådets ekonomi och övergripande planering, vilket omfattar cirka en tredjedel av statens kulturbudget. Ansvaret omfattar även intern styrning och kontroll, årsredovisning samt riskhantering enligt förordning. Du ska leda arbetet och ansvara för enhetens verksamhetsplanering. Du ansvarar för att driva budgetarbete, prognoser, analysarbete samt för Kulturrådets IT-miljö, samordning av myndighetens upphandlingar och interna stöd. Du är underställd generaldirektören och ingår i ledningsgruppen. Du har personalansvar för ca 20 medarbetare.
Kvalifikationer: Vi söker dig som är högskoleutbildad ekonom samt har chefserfarenhet och vana att driva arbete med strategisk verksamhetsplanering, budget och årsredovisning. Du ska ha arbetslivserfarenhet från statlig förvaltning. Har du även erfarenhet av privat verksamhet eller högkvalificerad konsultverksamhet är det ett plus. Erfarenhet av statlig redovisning är ett krav. Arbete på myndighet och erfarenhet av upphandling, registratur och IT är meriterande. Du har god kännedom om den statliga budgetprocessen. Det är meriterande om du behärskar fler språk än svenska och engelska. Personliga egenskaper Som chef på Kulturrådet förväntas du ha förmåga att prioritera, se helheten, främja samarbete och förstå andras perspektiv. Du stödjer, leder och skapar goda förutsättningar för dina medarbetare i deras arbete och utveckling, bland annat genom att sätta tydliga mål och vara tillgänglig. Vi söker dig som är en lyhörd, inspirerande och tydlig chef. Du är kreativ, analytisk, stresstålig med god förmåga att strukturera och leda arbetet. Du behöver vara en god talesperson för myndigheten, med diplomatisk fallenhet och ha förmåga att överföra kunskap och resultat samt ha integritet och ett personligt lugn. Du ser ditt verksamhetsområde som ett verktyg och underlag för att stödja övriga chefers arbete att fatta korrekta beslut. Vi ser gärna att du är intresserad av konst- och kulturpolitiska frågor.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Publiceringsdatum2015-06-05TillträdeTillträde snarast eller efter överenskommelse.
ErsättningFast månads- vecko- eller timlön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-06-24
Ange följande referens när du ansöker: Dnr Pers 2015/14
Ansökan kan skickas till e-postadress:
jobba-14@kulturradet.seKontaktGeneraldirektör Staffan Forssell Tel. 08-519 264 21
Facklig kontaktBongi MacDermott SACO Tel. 08-519 264 00
Martin Rickardsson ST Tel. 08-519 264 00
FöretagStatens Kulturråd
AdressStatens Kulturråd
Box 27215
10253 STOCKHOLM
KontorsadressBorgvägen 1-5
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 08-51926400
Faxnummer: 08-51926499
E-postadress:
jobba@kulturradet.se Jobbnummer 2326699
Observera att sista ansökningsdag har passerat.