1:e socialsekreterare
Socialtjänsten, Avesta kommun / Administratörsjobb / Avesta
2016-01-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "1:e socialsekreterare" (publicerad 2017-01-25) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun i Avesta Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!
Delar du vår drivkraft att göra skillnad i människors liv? Samtidigt som du gillar utmaningar och har lätt för att leda en arbetsgrupp? Då är du kanske vår vikarierande 1:e socialsekreterare.
Du kommer att ingå i ett team på 19 medarbetare som består av enhetschef, 1:e socialsekreterare, socialsekreterare familjehemssekreterare och familjerättssekreterare. Vi är en enhet som idag växer och vi har under det senaste året kontinuerligt utökat vår personalstyrka.
Som 1:e socialsekreterare ingår du i en välfungerande organisation med kompetenta, energiska medarbetare som har arbetsglädje. På vår enhet är god sammanhållning och närhet till varandra viktigt. Trots allvarets närhet så finns leendet och skrattet. Hos oss är det lätt att känna sig som en del i teamet och det är lätt att samarbeta både internt och externt. Vi arbetar medvetet och aktivt med att skapa en bra och en givande arbetsmiljö och vill att alla våra medarbetare ska kunna utvecklas och må bra hos oss.
Vi värnar om att helheten i ditt liv och är därför extra flexibla med dina arbetstider när så är möjligt.
Publiceringsdatum2016-01-21ArbetsuppgifterSom 1:e socialsekreterare ansvarar du tillsammans med två andra kollegor för förhandsbedömningar och mindre utredningar enligt SoL, inom den sociala barn - och ungdomsvården. Du har en mottagande funktion och fungerar även som spindeln i nätet och har kunskap för att kunna navigera mellan olika aktörer där så krävs. Du fungerar tillsammans med enhetschef som arbetsledare för övriga i teamet. Du behöver självständigt kunna leda gruppträffar och sköta ärendefördelning och ärendedragningar. Du är även behjälplig i utvecklingsfrågor tillsammans med enhetschef.
Vi utvecklar ständigt vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten inom den sociala barn- och ungomsvården. Vi har därför tillsatt en utvecklinsgrupp som bevakar och arbetar aktivt med våra utvecklingsfrågor. Vi har under hösten 2015 satsat på utbildningar i grunderna för handläggningen inom barnavården.
I vår handläggning använder vi oss av BBIC strukturen. Vi är alla idag utbildade i Signs of Safety , ett säkerhets samarbetsstyrt och styrkebaserat arbetssätt, som vi använder oss av som ett bra verktyg i vårt arbete.
KvalifikationerVi söker dig som är utbildad socionom alternativ altarnativt innehar socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig.
Du behöver ha aktuell kunskap om handläggning inom den sociala barn och ungdomsvården genom att själv ha arbetat eller arbetslett detta under de senaste 5 åren. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar, författningar och de riktlinjer som finns inom området. Du behöver ha god dokumentationsvana och även god förmåga att uttrycka dig på svenska gällande både tal och skrift. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av arbetsledning i någon form.
Arbetet som 1:e socialsekreterare är utmanande och varierande. Du behöver ha god förmåga att samarbeta med andra och du behöver som person var stabil och uthållig samtidigt som du är självgående och kan driva dina arbetsprocesser. Du behöver kunna anpassa dig till ändrade omständigheter och fokusera på rätt saker även i stressade situationer. Ibland blir det bakslag och du behöver då ha förmåga att förbli motiverad och kunna leverera lösningar på ett konstruktivt sätt.
Utbildning i BBIC och Signs of Safety ses som meriterade.
För tjänsten krävs B körkort.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer Du som ska bli anställd hos oss att behöva lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.
ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse Månadslön. Individuell lön Vikariat från 2016-05-01 till och med 2016-12-31 Rekryteringsprocessen i form av intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstidens slut.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-02-15
Ange följande referens när du ansöker: A536154
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktJohanna Hildensjö, Enhetschef 0226-645528
johanna.hildensjo@avesta.seAnne Hassel, 1:a socialsekreterare 0226-64 53 24
anne.hassel@avesta.seJimmy Stenberg, 1:e socialsekreterare 0226-64 53 29
jimmy.stenberg@avesta.seFacklig kontaktKontaktuppgifter till din fackliga representant
FöretagSocialtjänsten, Avesta kommun
AdressSocialtjänsten, Avesta kommun
Markusgatan 25
77421 Avesta
KontorsadressMarkusgatan 25 77421 Avesta
Jobbnummer 2628159
Observera att sista ansökningsdag har passerat.