Ystad kommun söker driven Hyresadministratör!

Ystad kommun / Administratörsjobb / Ystad
2025-06-18


Visa alla administratörsjobb i Ystad, Tomelilla, Skurup, Sjöbo, Simrishamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ystad kommun i Ystad

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.

För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas.

Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.

Vill du bli fastighetsavdelningens nya hyresadministratör för Ystad kommuns samhällsfastigheter?

Är du en serviceinriktad administratör med erfarenhet av hyresavtal, fastighetssystem och fakturahantering? Trivs du i en flexibel roll med många kontaktytor? Då kanske rollen som hyresadministratör hos Ystads kommun är något för dig?

Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö där du har möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling inom ditt yrkesområde. För oss är det viktigt att du känner dig trygg i din roll och får förutsättningar för att kunna utföra arbetsuppgifterna på ett professionellt sätt.

Kommunledningsförvaltningen inom Ystads kommun är kommunstyrelsens förvaltning. Förvaltningen stöttar styrelsen i uppdraget att leda, styra, samordna och följa upp kommunala verksamheter samt är ett stöd till kommunens övriga förvaltningar inom funktioner som berör alla. Fastighetsavdelningen är organiserad inom kommunledningsförvaltningen där kommunstyrelsen agerar fastighetsägare. Avdelningen förvaltar idag kommunens samhällsfastigheter om 250 000 kvm bruksarea, cirka 250 byggnader, 450 parkeringsplatser och administrerar 1500 arrende. Kommunens förvaltningar är hyresgäster inom kommunens fastighetsbestånd och avdelningens uppdrag är att förse kommunens kärnverksamheter med funktionella och ändamålsenliga lokaler och bostäder.

Publiceringsdatum
2025-06-18

Arbetsuppgifter
Som hyresadministratör får du en varierad och viktig roll inom både hyresavtal och ekonomi.

Du blir ett administrativt stöd i flera delar av avdelningens arbete, med ansvar för bland annat upprättande av bostadshyresavtal i samband med mellanhyresvärdskap. Uppdraget innebär ett nära samarbete med ekonomiavdelningen.

I dina arbetsuppgifter ingår även att:

* Sköta hyresdebiteringar
* Hantera parkeringsavtal och kontrollavgifter.
* Administrera och kvalitetssäkra information i olika digitala stödsystem, såsom fastighets- och ekonomisystem.
* Hantera fakturor, kundreskontra, bokföringsorder, inkassoärenden, vidarefakturering och debiteringar till hyresgäster, verksamheter och externa parter.

Du kommer även att vara behjälplig med:

* Kundmottagning och utskick av information.
* Att fungera som kontaktperson i frågor relaterade till ditt ansvarsområde.
* Hantering, programmering och utlämning av nycklar och taggar.
* Arbetet sker i nära samverkan med både kollegor inom avdelningen och andra interna funktioner.

Kvalifikationer
Till vår fastighetsavdelning söker vi en engagerad och serviceinriktad medarbetare med erfarenhet av hyresadministration.

Kvalifikationer
* Eftergymnasial utbildning inom ett område som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
* Erfarenhet av administrativa uppgifter inom hyresförvaltning.
* God datorvana och intresse för digitala lösningar.
* Meriterande om du tidigare arbetat som hyresadministratör eller har erfarenhet av fastighetssystemet Momentum.
* Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
* Erfarenhet av avtalsjuridik, hyresdebitering samt förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.
* B-körkort är ett krav.

Vi söker dig som är:

* Självständig men trivs också med att arbeta i team.
* Serviceinriktad, positiv och lyhörd.
* Strukturerad med god ordning och förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt.
* En god kommunikatör som har lätt för att skapa goda relationer.

Fastighetsavdelningen är en verksamhet i högt tempo, med stora ambitioner och ett starkt fokus på kommuninvånarnas bästa. Här får du vara med och bidra till samhällsnytta varje dag.

Låter det intressant?

Välkommen med din ansökan! Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C262005".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ystad kommun (org.nr 212000-1181)

Arbetsplats
Ystads kommun

Kontakt
Fastighetschef
Angelica Ewaldh Persson
angelica.perssonewaldh@ystad.se

Jobbnummer
9394298

Prenumerera på jobb från Ystad kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ystad kommun: