Vingåkers kommun söker projektledare/processledare

Vingåkers kommun, Kommunledningsförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Vingåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Vingåker, Katrineholm, Finspång, Arboga, Flen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vingåkers kommun, Kommunledningsförvaltningen i Vingåker

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

Vingåker har det mindre samhällets alla fördelar och det är nära mellan kommunen, invånarna, företagarna och föreningslivet. Även inom organisationen är det nära mellan tjänstemän och den politiska ledningen, vilket gör det enkelt att se helheten och fatta beslut utifrån den. På 1-1,5 timme når man 7 av de 20 största städerna i Sverige, vilket underlättar samverkan. Vi arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare, med bra anställningsvillkor och en god arbetsmiljö. En viktig grund i vårt arbete är våra värdeord våga, ansvar, respekt och stolt. Varmt välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2023-09-18

Arbetsuppgifter
Vingåkers kommun står inför en spännande utveckling av hur vi ska driva bland annat arbetsmarknadsfrågor och vuxenutbildning i kommunen. Idag är det Viadidakt som ansvarar för vuxenutbildning, integration och arbetsmarknad, det är en gemensam förvaltning i Katrineholms och Vingåkers kommuner. Under 2024 kommer ansvaret för vuxenutbildning och arbetsmarknad succesivt övertas från Viadidakt och vid årskiftet 2024/2025 ska vår nya organisation stå klar. Nu söker vi dig som vill axla ansvaret för att skapa den! Det finns en politisk viljeinriktning om hur den nya verksamheten ska bedrivas Den politiska ledningen, Allians för Vingåkersbygden, har lämnat en skrivelse med inriktningsuppdrag för tiden fram till att den gemensamma nämnden upphör.

Vi ser att verksamheten ska präglas av stor flexibilitet och i möjligaste mån vara efterfrågansstyrd med en nära koppling till arbetsmarknadens behov och det blir ditt ansvar att skapa den organisationen från grunden och ge den förutsättningarna för hur vi i framtiden ska arbeta.

Du kommer att arbeta utifrån de vägledande begreppen; mötesplats, mäklare och motor för individer och arbetsmarknadens utveckling. Målet är att verksamheten ska ha en god tillgänglighet där medborgarnära service i form av studie- och yrkesvägledning, lokaler och service för studenter, arbetsmarknadscoacher och receptionsservice är särskilt viktiga. Du kommer att ansvara för att projektplanen följs, rekrytering av de funktioner som behövs och samverkan kring vuxenutbildning med andra kommuner.

Verksamhetens uppdrag är att öka förutsättningarna för individer som står långt ifrån arbetsmarknaden att via arbete eller utbildning bli självförsörjande. Du kan komma att få tillfälligt personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar allt eftersom det att organisationen skapas. Du driver, utvecklar och följer upp att projektet går mot uppsatta mål, arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom området. Uppdraget innebär att i samverkan fortlöpande bedriva förbättrings- och utvecklingsarbete utifrån ekonomisk ram och politiska mål.

Som projektledare/processledare kommer du att vara underställd kommundirektören eller HR-chef. Anställningen är inledningsvis en särskild visstidsanställning med start senast 1 januari 2024.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutad akademisk utbildning med examen från till exempel lärarprogrammet eller inom beteendevetenskap, alternativt annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver ha en bred erfarenhet inom områdena vuxenutbildning och arbetsmarknad. Du ska vara väl förtrogen med rådande regelverk avseende statsbidrag och lagstiftning inom verksamhetsområdet. För att lyckas med det här uppdraget ser vi att du behöver ha erfarenhet av processledning och drivit liknande projekt tidigare och därför har förståelsen för alla problem och frågeställningar som kan uppstå i en uppstartsperiod. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av strategiskt arbete och övergripande samarbets- och samverkansprocesser.

Som person ser vi att du är utvecklingsinriktad, tydlig och mål- och resultatorienterad och relationsskapande. Du behöver vara en driven person som ser till att få saker gjorda, som driver processer från början till slut och som får energi av utvecklingsarbete. Andra egenskaper vi värderar högt är proaktivitet, nytänkande och lyhördhet.

ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vingåkers kommun ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund

Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/68".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vingåkers kommun (org.nr 212000-0308), https://www.vingaker.se/ledigajobb/formaner-for-dig-som-arbetar-i-vingakers-kommun/

Arbetsplats
Vingåkers kommun, Kommunledningsförvaltningen

Kontakt
Kommundirektör
Ralf Hedin
ralf.hedin@vingaker.se

Jobbnummer
8121465

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vingåkers kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vingåkers kommun, Kommunledningsförvaltningen: