Vi söker en socialsekreterare med specialkompetens!

Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg / Socialsekreterarjobb / Lekeberg
2024-05-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vi söker en socialsekreterare med specialkompetens!" (publicerad 2024-06-04) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg i Lekeberg

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.

Detta är en möjlighet för dig att bli en del av vår förvaltning som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta vara på och utveckla din kunskap och kreativitet och välkomnar rätt person att bli en av oss!

Publiceringsdatum
2024-05-08

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som uppskattar variation och bredd i arbetet. Du vill göra skillnad för barn, unga och deras familjer.
Du kommer handleda och rekrytera familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer.
Arbetet innebär uppföljningar och besök i familjehem.
Du kommer att handlägga/utreda behov av stöd för barn, unga samt för deras familjer.

Uppdraget innebär även att handlägga familjerättsliga ärenden.

Du kommer att arbeta enligt socialtjänstlagen och lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga, föräldrabalken samt andra förekommande lagar.

Arbetet innebär möten med barn/ungdomar, deras familjer och andra externa aktörer såsom till exempel hälso- och sjukvård, skola och polis. Du arbetar också i nära samverkan med kollegor inom sektorn och kommer vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.

Du kommer vara en del i ett härligt arbetsteam med en nära samverkan med dina kollegor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• slutförd socionomutbildning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• B-körkort och kan/får köra bil
• god datorvana.

Vi vill även att du har någon form av specialkompetens för att lyckas i denna roll. Specialkompetensen kan vara:

• särskild erfarenhet av familjehemsutredningar.
• att du har arbetat med familjerätt
• att du har genomgått riktade utbildningar avseende familjehem och/eller familjerätt.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som socialsekreterare och/eller familjehemssekreterare. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare.

Som person visar du intresse och förståelse för dem du möter i din yrkesroll. Du arbetar för en god kommunikation och har ett gott bemötande. Vidare har du ett självständigt arbetssätt, är strukturerad med god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Du är flexibel, kan fatta beslut, anpassa dig till ändrade förutsättningar och driver processer på ett målinriktat sätt. Då arbetet innebär kontakter med flertalet personer bör du ha en mycket god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Rekrytering och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Vi kräver ett utdrag ur belastningsregistret innan anställning.

ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.

Vi erbjuder:
myndighetstillägg med 1000 kr/månad
friskvårdsbidrag med 2000 kr/år
flextidsavtal
möjlighet till semesterväxling.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1293481".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg

Kontakt
Enhetschef IFO
Tina Jansson
tina.jansson@lekeberg.se
0585-487 81

Jobbnummer
8668800

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Individ- och familjeomsorg: