Verkställighetsutredare

Polismyndigheten i Norrbottens län / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Boden
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Boden, Luleå, Älvsbyn, Piteå, Kalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Norrbottens län i Boden, Luleå, Piteå, Kalix, Kiruna eller i hela Sverige

Polismyndigheten i Norrbotten har ca 650 medarbetare varav närmare 500 poliser fördelade på två avdelningar för verksamhetsområdena Brottsförebyggande och Brottsutredning samt myndighetsgemensamma enheter för Information-, HR-, Ekonomi och service-, Utveckling och planering samt en Rättsenhet och en enhet för Kriminalunderrättelsetjänst.

Avdelning Brottsförebyggande består av nio enheter varav Gränspolisen är en, och där handläggs och beslutas i ärenden enligt utlänningslagstiftningen. Enheten ansvarar bland annat för gränskontroll och verkställighet av utlänningar som inte har rätt att vistas i riket. För närvarande består enheten av tio medarbetare. På grund av pensionsavgångar och ökat ärendeinflöde söker vi nu en verkställighetsutredare.

Publiceringsdatum
2013-03-27

Arbetsuppgifter
Vid gränspolisen kommer du att bereda, handlägga och föredra beslut enligt utlänningslagen. Arbetet innebär i huvudsak att verkställa Migrationsverkets, domstols- eller polisens beslut om avvisning eller utvisning där utlänningen inte medverkar frivilligt. Du kommer att ha kontakter med såväl svenska som utländska myndigheter. Tillsammans med enhetschefen vid gränspolisen och övriga medarbetare vid enheten ska du driva och utveckla rutiner och arbetssätt i syfte att effektivisera verksamheten med bibehållen hög rättssäkerhet. Både inrikes och utrikes resor kan förekomma. Du kommer även att delta i myndighetens förhandlingar i migrationsdomstol.

Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning med rättsvetenskaplig, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning
• god kunskap om förvaltningsrätt
• några års erfarenhet från statlig verksamhet eller offentlig förvaltning.
• mycket god förmåga att kommunicera, såväl i tal som i skrift
• goda språkkunskaper i främst engelska men även andra språk

Vår syn på dig
Du har god administrativ förmåga och sinne för att utveckla processer och arbetsmetoder i syfte att effektivisera arbetet med verkställigheter. Du är stresstålig och kan prioritera och samordna utifrån en helhetssyn. Du är en entusiasmerande medarbetare som har god samarbets- och kommunikationsförmåga. Vi kommer att fästa stor betydelse vid din personlighet, sociala förmåga samt integritet.

Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polisen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas tillvara.

Övrig information
Tillsvidareanställning som handläggare i funktion som utredare verkställigheter med provanställning om sex månader. Arbetstiden är på heltid och förlagd till dagtid, arbete under kvälls- och helgtid kan förekomma vid enstaka tillfällen. Placeringsort Boden.

Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Välkommen med Din ansökan bestående av personligt brev och CV där tidigare anställningar och utbildningsbakgrund framgår, ange även varför du vill arbeta som verkställighetsutredare.

Genom att skicka in din ansökan ger du ditt samtycke enligt personuppgiftslagen till att information som anses behövas för rekryteringsprocessens förfarande får lagras, sparas och bearbetas av myndighetens register.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid
Arbetstiden är dagtid, arbete under kvälls- och helgtid kan förekomma vid enstaka tillfällen.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-04-28
Myndigheten återsänder inga ansökningshandlingar, gallring sker efter två år.
Ange följande referens när du ansöker: 713 A011.043/2013
Ansökan kan skickas till e-postadress: rekrytering.norrbotten@polisen.se

Kontakt
Peder Nilsson, Enhetschef Gränspolisen 070-627 34 08

Facklig kontakt
Hans Grenemark, OFR/P 070-655 19 44
Pär Renberg, ST 073-810 90 18
Ingegerd Nilsson-Ramm, SACO 010-568 35 17

Företag
Polismyndigheten i Norrbottens län

Adress
Polismyndigheten i Norrbottens län
Box 50135
97324 LULEÅ

Kontorsadress
Skeppsbrogatan 37
Luleå

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 114 14
E-postadress: polismyndigheten.norrbotten@polisen.se

Jobbnummer
1506246

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten i Norrbottens län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten i Norrbottens län: