Verksamhetsutvecklare med inriktning juridik
Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Falun
2025-09-22
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Falun,
Borlänge,
Säter,
Gagnef,
Hofors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen i Falun Vill du ha ett omväxlande arbete där du får möjlighet att arbeta verksamhetsnära med ett brett spektrum av juridiska frågeställningar? Vill du samtidigt bli en del av ett team av specialistfunktioner där vi, trots olikheter i uppdrag har ett nära samarbete med varandra?
Som verksamhetsutvecklare är ditt huvuduppdrag att skapa förutsättningar för att våra verksamheter bedrivs på ett rättssäkert sätt.
Du kommer att ingå i omsorgsförvaltningens kvalitetsenhet, en helt ny enhet. Kvalitetsenhetens uppdrag är att bidra till att god kvalitet upprätthålls inom omsorgsnämndens verksamhetsområden. Enheten ansvarar för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete där rutiner och instruktioner återfinns. Enheten ansvarar också för strategisk kontinuitetsplanering för att säkerställa att verksamheterna fungerar i kris, kvalitets- och avtalsuppföljning av intern och extern verksamhet samt att säkerställa patientsäkerheten. På enheten arbetar för närvarande nämndsekreterare, MAS, MAR, dietist, koordinator, verksamhetsutvecklare samt enhetschef.
Hos oss får du möjlighet att använda din juridiska kompetens samtidigt som du får vara med och bygga upp en helt ny verksamhet, där vi välkomnar dina tankar och idéer om hur vi kan forma verksamheten på bästa sätt!
Publiceringsdatum2025-09-22Dina arbetsuppgifterDu kommer att vara sakkunnig och bistå med kvalificerat stöd till hela förvaltningen och arbeta aktivt för att säkerställa en juridisk hög kvalitet och ett enhetligt juridiskt synsätt. Att omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad kring regelverk och praxis i syfte att löpande utveckla våra arbetsprocesser är en central del i ditt uppdrag. Du kommer ta fram stödmaterial och styrdokument så som riktlinjer och rutiner samt ansvara för att informera och förankra dessa inom förvaltningen. Du kommer även att hantera inkommande synpunkter och klagomål från medborgare samt utreda och skapa beslutsunderlag inför de myndighetsbeslut som förvaltningen fattar.
Tjänsten innefattar ett brett kontaktnät både internt och externt där du har ett nära samarbete med exempelvis chefer, utredare, verksamhetsutvecklare och med kommunens stadsjurist samt med andra myndigheter.
KvalifikationerFör rollen krävs:
• Högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning, exempelvis inom juridik eller statsvetenskap, alternativt annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant
• Arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten, exempelvis erfarenhet av att arbeta med utredning, handläggning och/eller myndighetsutövning
• God vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem
• Goda kunskaper gällande de lagar och förordningar som styr förvaltningens arbete, exempelvis kommunallagen och förvaltningslagen
• Datavana med goda kunskaper i Officepaketet
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Dina personliga egenskaperVi söker en trygg och stabil person som har förmåga att agera på eget initiativ, du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter och har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt. Du tycker om att arbeta i en konsultativ roll och har förmåga att förklara komplexa regelverk på ett klart, tydligt och strukturerat sätt för mottagaren. Du främjar en stabil och förtroendeskapande atmosfär och trivs med att arbeta både självständigt och i team. Du förstår vikten av att agera pålitligt och etiskt utifrån de regler och riktlinjer som finns inom ramen för uppdraget. Avslutningsvis är det viktigt att du har förmåga att snabbt förstå och analysera komplexa frågor och dra logiska slutsatser.
Meriterande kvalifikationer
• Erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig sektor
• Erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor
• B-körkort
Anställningsvillkor
Rekryteringen avser en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell förtjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.
Övrig informationNär du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev - urvalsfrågorna ersätter detta.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta
rekryteringscenter@falun.se Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C278413".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Falu kommun (org.nr 212000-2221)
Arbetsplats Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen
Kontakt Förvaltningschef
Maria Jonsson
maria.jonsson@falun.se 023-822 29 Jobbnummer 9519100